„Na jaře jsme mnoha domácnostem a firmám umožnili odložit si splátky až do konce října, aby se vyhnuly problémům se splácením. Jenže i dnes zůstává situace pro řadu z nich složitá, proto jsem pečlivě zvažovala, zda úvěrové moratorium neprodloužit. Zástupci bank a nebankovních poskytovatelů mě ale ujistili, že budou klientům vycházet vstříc a zvolí pro ně řešení na míru, které bude v jejich situaci nejvhodnější. Na základě jejich příslibu sice v tuto chvíli nebudeme přistupovat k dalšímu plošnému moratoriu, situaci ale budeme bedlivě sledovat. Budeme dál pravidelně komunikovat s poskytovateli úvěrů i neziskovým sektorem, a pokud by se situace na trhu změnila, budeme připraveni podniknout takové kroky, abychom ochránili občany před dluhovou pastí,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.
„V tuto chvíli dáváme přednost individuálním dohodám dlužníků se svými věřiteli. Podle údajů bank by mělo mít problémy s obnovením splácení zhruba 10 až 15 % klientů, kteří využili dosavadní možnosti odkladu splátek. Většina jejich klientů se naopak ke splácení odložených úvěrů vrací bez problémů. Ani neziskové organizace nejsou nakloněny tomu, aby se složitá situace některých dlužníků řešila plošným moratoriem bez toho, že by byla přezkoumána jejich finanční situace,“ vysvětluje ministryně financí.
„Banky sdružené v České bankovní asociaci, podniknou všechny možné kroky, aby byl klientům, kteří to potřebují, nabídnut individuální přístup ve splácení jejich úvěrů. Důležitá je především včasná komunikace s bankou. V případě odmítnutí žádostí o individuální přístup ve splácení se mohou klienti také obracet na ombudsmany svých bank, případně na Poradnu při finanční tísni, kterou banky zřídily. Ta už v minulosti pomohla statisícům dlužníků v problémech se splácením,“ zdůrazňuje prezident České bankovní asociace Tomáš Salomon.
Banky i nebankovní společnosti už dříve veřejně deklarovaly, že jsou připraveny řešit individuálně situace klientů, kteří se mohou dostat po skončení úvěrového moratoria na konci října do finančních problémů. Ať už skrze odklady splátek na individuální bázi, snížení výše měsíčních splátek, konsolidaci úvěrů nebo jiné nástroje. „Často jde o podnikatele v oblasti nejvíce zasaženého pohostinství či ubytování, se kterými již banky aktivně hledají řešení například formou individuálního splátkového plánu,“ doplňuje Alena Schillerová.
Prezidium ČBA vyzvalo členské banky, aby situaci svých klientů, kteří se v souvislosti s koncem moratoria a v důsledku nově přijatých opatření vlády dostanou do potíží se splácením svých závazků, řešily aktivně ve formě individuálního přístupu a se snahou nabídnout konkrétní řešení specifické situace konkrétního klienta.
Je však důležité, aby klienti se svou bankou komunikovali včas. V případě, že tuší, že by se mohli dostat se splácením do potíží, je potřeba, aby svou banku sami co nejdříve kontaktovali. Banky deklarovaly, že za svými klienty stojí a jsou připraveny jim pomoci. Pro své klienty za tímto účelem řada z nich připravila speciální webové formuláře či telefonní linky, přes které se na ně mohou obracet. V ostatních případech se klienti na svou banku mohou obrátit prostřednictvím svého bankéře či klientského servisu.
Zdroj: Ministerstvo financí, ČBA