Internetové a mobilní bankovnictví využívají Češi nejčastěji ke sledování zůstatku a pohybu peněz na účtu (86 %) a k zasílání běžných plateb (85 %). Polovina respondentů přitom platí nejčastěji přes internetové bankovnictví a třetina prostřednictvím mobilního. „Pro pravidelné platby Češi často využívají trvalé příkazy. Ty každý měsíc šetří čas a pomáhají s včasným splácením závazků více jak třem čtvrtinám uživatelů internetového bankovnictví (77 %). Každý druhý (50 %) si takto nastavil jednu až čtyři platby, čtvrtina uživatelů má takto nastavených až 10 plateb měsíčně,“ říká Radka Černá ze Sberbank. Tři pětiny dotázaných (61 %) využívají k opakujícím se platbám i šablony.
Oproti tomu k jiným funkcím mobilního bankovnictví a způsobům plateb jsou Češi ještě obezřetní. Namísto načtení QR kódů, řeší jednorázové platby nejčastěji ručním přepisem všech údajů. To by se ale podle odborníků mělo brzy změnit. „QR kódů, jakožto funkce, která významně usnadňuje zadávání plateb, pravidelně využívá jen pětina uživatelů
(22 %) a necelá šestina (17 %) o této možnosti nikdy neslyšela. Vidíme ale, že situace se v posledních měsících mění a adaptace na některé bezhotovostní způsoby platby se vlivem okolností zrychluje,” potvrzuje Černá. Prostřednictvím QR kódů mohou lidé sdílet i platební údaje se svými známými, s tím má zatím zkušenost jen pětina lidí (19 %).
Platbu mobilem prostřednictvím Google Pay nebo Apple Pay pravidelně provádí třetina uživatelů on-line bankovnictví (34 %). Naopak nulovou zkušenost s tímto způsobem placení má skoro polovina lidí (46 %), každý devátý (11 %) o této možnosti dokonce nikdy neslyšel.