Mastercard: Češi žijí digitálně, mobilem platí takřka třetina a hodinkami desetina

Češi ve stále větší míře žijí digitálně tím, jak používají více chytrých zařízení, technologických novinek a aplikací. Potvrzuje to i nejnovější průzkum Mastercard Digitalization Survey 2019[1], podle kterého má online mobilní bankovnictví již 48 procent Čechů, placení mobilem využívá 31 procent dotazovaných a každý desátý Čech má chytré hodinky. Z biometrických způsobů ověření online plateb kartou, které bude součástí bankovních aplikací už od září, považují Češi za nejbezpečnější otisk prstu.

Podíl Čechů s chytrým telefonem činí 91 procent, což je o šest procentních bodů více než při posledním podobném průzkumu v roce 2016. Ve věkové skupině 20 až 29 let je zastoupení dokonce 97procentní. Nejoblíbenější operačním systémem je Android s podílem 86 procent. Placení mobilem využívá 31 procent Čechů, zatímco před třemi lety to bylo jen 13 procent. „Češi se nových technologií nebojí. Tomu nasvědčuje fakt, že se mobilní platby u nás staly skutečně masovou záležitostí velmi krátce po tom, co jsme je společně s bankami klientům nabídli,“ uvedl Luděk Slouka, ředitel rozvoje produktů a inovací Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.

Roste využívání i dalších nositelných zařízení. Podíl fitness náramků u české populace stoupl na 12 procent, což je dvojnásobek v porovnání s rokem 2016. Každý desátý Čech má chytré hodinky, zatímco před třemi roky to byla jen čtyři procenta. Naopak z výsluní ustupují tablety, jejichž podíl klesl na 41 procent z 53 procent v roce 2016.

Nejpoužívanějšími digitálními službami jsou internetové vyhledávání, zasílání e-mailů a sociální sítě. Mezi top desítku patří i online nakupování a platební aplikace. „Těší nás, že lidé chtějí používat své mobilní telefony při platbách. Podle našeho průzkumu by téměř polovina Čechů uvítala ověřování totožnosti během online nákupů prostřednictvím biometrie. Aby měli spotřebitelé možnost jednoduše si ověřit, že nákupy zaplacené kartou jsou opravdu jejich, vyvinula společnost Mastercard technologii MasterCard® Identity Check™. Ta zvyšuje zabezpečení online nákupů, aniž bylo pohodlí spotřebitelů ohroženo,“ doplnil Luděk Slouka.

Češi mají ovšem velké rezervy v oblasti digitální bezpečnosti. Alarmující je zejména skutečnost, že 70 procent respondentů mění heslo jen jednou v roce nebo ještě méně často, což je naprosto nedostačující a z pohledu uživatele velmi riskantní.

V případě online nakupování Češi nejvíce preferují online platbu kartou (61 procent) a bankovní převod (41 procent). Využívají také placení kartou na dobírku a hotovostí na dobírku (vždy 32 procent). K ověření své totožnosti při nakupování online s kartami Mastercard bude možné od září využívat biometrické údaje, jako je otisk prstu nebo rozpoznání obličeje. Takřka čtyři pětiny Čechů si myslí, že otisk prstu je bezpečným biometrickým způsobem, jak online platbu potvrdit, a dvě pětiny z nich by ho začaly používat, pokud by byl k dispozici. Naproti tomu mrknutí oka hodnotí jako bezpečné pouze 40 procent respondentů.

K biometrickému ověřování se otevřela cesta poté, co sílí rozšířenost chytrých zařízení se schopností pracovat s biometrickými údaji spolu s novými regulatorními požadavky EU danými směrnicí PSD2. Nejdůležitějším faktorem směrnice PSD2 je od září 2019 zaručení ochrany spotřebitele prostřednictvím dvoustupňového ověření totožnosti, kdy se od uživatele požaduje prokázání jeho totožnosti dvěma ze tří možných autentikačních faktorů: pomocí něčeho, co zná (např. hesla), něčeho, co má (např. mobilního telefonu, generátoru tokenů apod.), a něčeho, čím je (tedy biometrickým údajem, jako je otisk prstu, sken oční duhovky apod.).

[1] Reprezentativní průzkum Mastercard Digitalization Survey 2019 uskutečněný ve 13 zemích středních a východní Evropy včetně České republiky vždy na skupině 1000 osob ve věku 20 až 50 let.

 

Datum vytvoření: Pondělí, 17. Červen 2019

Obchodní válka 3.0. – co čekat v tomto týdnu?

Obchodní válka mezi Čínou a USA je v plném proudu. Na konci uplynulého týdne nejprve Čína...

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Inflace dodává ECB argument k akci

V ECB v tento čas nejspíše vrcholí práce na přípravě podzimního překvapení, jehož cílem má být...

Petr Dufek
Makroekonom
ČSOB

ECB chce trhy v září překvapit, spadnou španělské výnosy pod nulu?

Recese je výraz skloňovaný doslova na každém kroku. Po slabých číslech z Německa a z Číny zažily...

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance