Třetí propad automobilového trhu v EU za sebou

Úspěch české ekonomiky je v posledních letech spojený s automobilovým průmyslem, který přímo sám o sobě vytváří okolo 6 % přidané hodnoty celé ekonomiky. Jeho nepřímý vliv skrze dodavatele je samozřejmě daleko větší, a tak jakýkoliv výkyv v produkci nebo v poptávce se přímo odrazí i na výkonu celého hospodářství. Své by o tom mohlo vyprávět Německo, kde má výroba aut o něco slabší pozici, a přesto s výsledky HDP automobilový průmysl dokázal ve třetím kvartále zamíchat. A to nikoliv v tom dobrém směru.

O to více nabývají každý měsíc na vážnosti statistiky nových registrací osobních aut v zemích EU, i když jak ukázal poslední půlrok, vyčíst z nových čísel co se na trhu skutečně děje, není až tak jednoduché. Dlouhodobě solidně rostoucí čísla totiž v létě zasáhla vlna přípravy na novou regulaci emisí, a tak v červenci a v srpnu výsledky registrací připomínaly vývoj na některých asijských akciových trzích.

V desítkách procent nahoru, aby v září a v říjnu přišla očekávaná a neméně silná korekce směrem dolů. Informační hodnota těchto výkyvů byla pro odhad dalšího vývoje poptávky po autech natolik pochybná, že bylo třeba vyčkat na odeznění celého efektu regulačního martýria a věřit, že k tomu dojde dříve, než se projeví samotný pozitivní efekt nových regulací na životní prostředí v EU.

Dva předchozí měsíce příliš jasný signál o vývoji na automobilovém trhu nepřinesly a jak už to vypadá, nepodařilo se to ani listopadovým statistikám. Prodeje nových aut i tentokrát propadly, a sice o 8 %, respektive o zhruba 97 tisíc. Pokles na největších trzích v Evropě přitom nebyl rozhodně zanedbatelný, a nejen že smazal letní šum přifouknutých statistik, ale vlastně i většinu z dřívějšího letošního růstu.

Celý trh stejně jako německý zůstává za prvních 11 měsíců roku jen v mírném plusu (+0,8 %, respektive +0,4 %). Takže v rychlosti se dá říct snad jen to, že útlum posledních měsíců nejde jen na vrub „boje“ za lepší životní prostředí, ale stále více začíná být patrné nasycení trhu. Nakonec, co jiného asi po šestiletém takřka permanentním růstu čekat… Jde jen o to, jak moc se trh nabažil nových vozů, a o to více budou zajímavé prosincové statistiky, které přijdou na řadu v lednu.
 

Petr Dufek
Makroekonom
Datum vytvoření: Pátek, 14. Prosinec 2018

7 dní s korunou: Sazby ČNB v únoru dále porostou

Je zde týdeník „7 dní s korunou“.

František Táborský
Analytik Raiffeisenbank

Čína roste nejpomaleji od roku 1990… co na to evropská data a ECB?

Čína zaznamenala nejpomalejší růst od roku 1990. Ve čtvrtém kvartále uplynulého roku rostla...

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Stagnující prodeje aut v Evropě

Na první pohled to vypadá, že je česká ekonomika vůči aktuálnímu zpomalení nebo dokonce recesi...

Petr Dufek
Makroekonom
ČSOB