Přejít k hlavnímu obsahu
Pozitivum pro ČNB – Češi utrácejí s rozumem
Růst maloobchodních tržeb v posledních měsících výrazně zvolnil. Ukazuje se, že spotřebitelé jsou s ohledem na svoji vlastní finanční situaci spíše ve svých nákupech umírnění.

Ostatně už dříve se ukázal velký kontrast mezi tím, jak růžový obrázek nám vytvářejí průměrné mzdy a jak méně nablýskaná je pak reálná finanční situace domácností. Nárůst tržeb o 3,5 % zapadá více do situace pozvolného růstu reálné kupní síly spíše než dřívější pětiprocentní vzestupy tržeb.

Při pohledu na sortiment, který se těší zvýšené pozornosti spotřebitelů nedochází k žádným překvapením. Levnější PHM vedou k vyšším nákupům u pump, na výsluní zůstává i kosmetika a z pohledu obchodníků si dál posilují pozici internetové obchody. Nahrává jim nabízené pohodlí nakupujících při nákupu i vyzvedávání zboží.

S ohledem na dosavadní výsledky může maloobchod pro letošek počítat s reálným růstem o cca 4 %. Více si ze společného tržního koláče ukrojí internetové obchody, které svůj potenciál ještě stále ještě nevyčerpaly. Pro ČNB jsou aktuální čísla pozitivní, protože nevytvářejí prostor pro vznik poptávkové inflace. Ta se totiž stále ještě odehrává ve službách, jejichž cen si centrální banka všímá čím dál více.

Datum vytvoření: 09/10/2025
Petr Dufek, - hlavní ekonom Banky Creditas

linkedin

Komentáře komentáře
Pozitivum pro ČNB – Češi utrácejí s rozumem Ostatně už dříve se ukázal velký kontrast mezi tím, jak růžový obrázek nám vytvá... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Hnutí ANO vítězem voleb, na stole je rozvolněnější rozpočtová politika Nová vláda převezme ekonomiku ve slušné kondici. Hospodářský růst zrychluje a za... Dominik Rusinko, hlavní ekonom ČSOB Private Banking
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v září pod odhadem trhu i ČNB I když nemáme k dispozici detailní strukturu a s přesnější analýzou je třeba si ... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš