Přejít k hlavnímu obsahu
UNIQA varuje: motorkáři vyjíždějí
Se slunnými dny se na silnice vracejí motocykly. Jeden teplejší víkend v polovině března už vylákal řadu nedočkavých motorkářů, z nichž ale dva vyjeli naposledy… Stali se prvními oběťmi v letošních statistikách. Loňský letopočet 2018 přinesl smutný rekord: zahynulo celkem 91 motorkářů, nejvíce od roku 2010. Meziročně stoupl počet tragických nehod o více než 40 %. Dalších bezmála 500 utrpělo při své jízdě vážné zranění. Ukazuje se, že nehodovost jezdců na motocyklech roste mnohem rychleji než prodeje těchto strojů: nové registrace loni vzrostly asi o 8 %.

Rizika na silnici

Nejvíce nebezpečí číhá na silnicích hned zkraje sezóny. Po zimě je na silnicích stále ještě štěrk či písek z posypu, větve nebo listí. Povrch je chladný a přilnavost pneumatik horší než v teplém létě. Slunce svítí kratší dobu, takže nestačí vysušit všechna místa. Právě střídání suchých a teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi jsou velmi zrádná. Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly přehlédnout.

Nejčastějšími příčinami nehod jsou nepřizpůsobení rychlosti a stylu jízdy stavu vozovky, nedání přednosti v jízdě a bohužel i řízení pod vlivem alkoholu.

Jak se připravit na jízdu

Samozřejmostí by měla být řádná údržba stroje po zimě. Chabý technický stav by se mohl v kombinaci s riziky na silnici vymstít. Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu.
První jízdy by měly být zahřívací. Jezdec by se měl znovu sžít se svým motocyklem a nehnat se do extrému hned. Rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože viditelnost přes ně je pro motorkáře slabší.

Rekreanti na skútrech, skupiny na silných strojích

Fenoménem posledních let je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem. Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu. UNIQA pojišťovna vyřizovala v posledních letech z cestovního pojištění několik desítek nehod klientů, hlavně v Řecku, na Sicílii a ve Vietnamu.
Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem cizinců na silných motocyklech o cesty po ČR. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro rozmanitost a malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“. Často vyrážejí ve skupinách čítajících i několik desítek strojů. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika.

Čeští motorkáři stárnou

Nejvíce nehod se přihodí nováčkům, kteří vlastní motocykl teprve jeden nebo dva roky. Na tuto skupinu připadá podle údajů Policie ČR více než pětina karambolů. Podle dlouhodobých statistik jsou nejohroženější jezdci ve věku 35 až 44 let. Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem je jednak skutečné stárnutí motorkářů, ale také nižší ceny, které dovolují především „pánům v letech“ splnit si dávný dětský sen a zakoupit silný stroj značky, kterou měli kdysi na plakátech v jinošských pokojíčcích.

I když přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání se silnějším pohlavím nízká. UNIQA řeší každý rok jen několik málo nehod, které by zavinily dámy.

Motocykly a pojištění

Motorkářů stále přibývá. UNIQA registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o 7-8 %. Odbytu nahrávají nižší ceny strojů i obliba městských skútrů. Přispívá i fakt, že s běžným řidičákem „B“ lze řídit i motocykly do 125 ccm. Měsíce květen a srpen jsou ve statistikách UNIQA pojišťovny spojeny s největším množstvím karambolů motocyklistů. Odškodnění za škody na zdraví těchto motoristů jsou o desítky procent vyšší než v jiných segmentech.
Klesající ceny motivují často k nákupu silnějších strojů, u nichž je riziko těžkých havárií velmi vysoké. UNIQA registrovala v  posledních letech šest těžkých kolizí, z nichž uhradila vysoké odškodné jednorázově, a desítky let bude pravidelně platit i renty z povinného ručení za doživotní invaliditu. Celkové náklady na tyto pojistné události jdou do desítek milionů korun. Nejčastější fatální příčinou nejtěžších havárií je nedání přednosti v jízdě.

Sezónní pojištění

Naši motocyklisté vyrážejí zpravidla na silnice v dubnu a v květnu. Mohou využít sezónní pojištění na letní sezónu, které je výhodnější cenově, a hlavně není třeba mimo sezónu odhlašovat z registru vozidel. V UNIQA využívá této možnosti zhruba každý sedmý motorkář.

 

Datum vytvoření: 01/04/2019

linkedin

Komentáře komentáře
Koruna na konci roku v laufu. Vydrží dobrá nálada v roce 2025? Zisky koruny odrážejí zejména příznivý vývoj úrokového diferenciálu. Zatímco saz... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Nečitelný Fed doručil jestřábí redukci sazeb Zmatení generuje především nová kvartální prognóza Fedu, která vidí jádrovou inf... Jan Čermák, analytik ČSOB
Profile picture for user Jan Čermák
ČNB nechává úrokové sazby beze změny Od loňského prosince už snížila svoji hlavní úrokovou sazbu ze sedmi procent na ... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek