V letošním roce plánuje elektronické podání daňového přiznání přes portál Finanční správy 8 % dotázaných. I v tomto případě je bankovní identita vhodným nástrojem pro snadné získání podkladů, vyplnění formulářů a jejich následné odeslání digitální cestou.
Z průzkumu Raiffeisenbank vyplynulo, že 63 % dotázaných ví, že má bankovní identitu ve své mobilní bance k dispozici. 4 z 10 dotázaných ji už někdy využili. Asi čtvrtina (26 %) respondentů netuší, zda mají u své banky k bankovní identitě přístup. Službu využívají častěji muži (47 %) oproti ženám (35 %) a o něco častěji také lidé s vyšším vzděláním. Respondenti, kteří uvedli, že bankovní identitu znají a využívají, jsou také skupinou lidí, která nejčastěji pracuje s mobilní bankou, minimálně jednou týdně, ale spíše častěji.
„V současné době bankovní identitu nabízejí všechny velké banky, další připravují její spuštění v letošním roce. Toto digitální ověření totožnosti dokáže bezpečně otevřít přístup do řady portálů různých firem a státní správy. Lidé se tak mohou vyhnout dlouhému čekání na úřadech, složité korespondenci, papírování a řešit většinu interakce s úřady online,“ říká tisková mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Nejvíce respondentů využilo bankovní identitu pro vstup na Portál občana (51,5 %), výrazně častěji přitom muži (63 %) než ženy (35 %) a také lidé s vyšším vzděláním. Očkovací portál Ministerstva zdravotnictví ČR je dalším frekventovaným cílem. Pro ověření identity tu využilo bankovní identitu 41 % dotázaných, zde naopak častěji ženy než muži. Zhruba třetina dotázaných pak přes bankovní identitu vstupuje na E-portál ČSSZ nebo do systémů soukromých společností, například dodavatelů energií, finančních nebo investičních sužeb. Do služby E-recept vstupuje přes bankovní identitu asi 18 % respondentů, na portál Moje daně 15,5 %.
Více než polovina (55 %) dotázaných, kteří bankovní identitu nikdy nepoužili, uvádí jako důvod to, že pro ni ještě neměli využití. Dalších 14 % službu nevyužívá, protože má datovou schránku, která je jinou úrovní pro vstup a komunikaci s výše uvedenými institucemi. Ačkoliv se do bankovní identity přihlašuje stejně jako do mobilního bankovnictví, necelá pětina (18 %) neumí bankovní identitu ovládat a přijde jim to složitá, 12 % nedůvěřuje její bezpečnosti.
„Klienti, kterým byl vydán RB klíč a zároveň jsme je v minulosti fyzicky ztotožnili na pobočce banky, se nemusí nikde registrovat a bankovní identitu získávají automaticky. Mohou se tak hlásit například na Portál občana a využívat další online služby stejně jako do internetového bankovnictví, tedy s využitím svého klientského čísla a RB klíče,” doplňuje Kaiseršotová.
V kontextu s blížícím se termínem podání daňového přiznání lze bankovní identitu využít i pro získávání potřebných podkladů, vyplňování daňového formuláře i jeho odevzdání prostřednictvím elektronického podání pro Finanční správu (EPO). V letošním roce plánuje tuto službu využít 8 % dotázaných, stejný podíl respondentů bude zpracovávat daňové přiznání prostřednictvím online interaktivního formuláře (např. onlinepriznani.cz). Jen necelá 2 % respondentů připravují daňové přiznání s pomocí speciálního daňového softwaru. Téměř pětina (18 %) dotázaných se stále drží tradiční formy daňového přiznání v papírové podobě. A za více než polovinu dotázaných (56 %) podává daňové přiznání zaměstnavatel.