Česká bankovní asociace iniciovala jednání o zjednodušené identifikaci lidí, kteří utíkají před válkou. Nová metodika vznikla po konzultacích s FAÚ a Ministerstvem vnitra.
„S těmito úřady zůstáváme ve spojení a další problémy jsme připraveni operativně řešit. Každá banka sama vyhodnocuje rizika a rozhoduje se, komu účet otevře. My se jim snažíme maximálně pomoct a vše zjednodušit, uvedla Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.“
Dál vznikají i nové mobilní přepážky přímo v asistenčních centrech. K těm v Praze se přidávají další krajská, ale i menší města. Vedle Brna a Ostravy jde například o Karlovy Vary, Liberec, Mladou Boleslav, Kutnou Horu nebo Příbram. Další centra jsou v jednání. Banky oslovily Olomouc nebo Ústí nad Labem. Na rozšiřování mobilní pobočkové sítě spolupracujeme s Ministerstvem práce a sociálních věcí, které vše koordinuje. ČBA vždy čeká na oslovení konkrétním centrem pomoci, a to hlavně z organizačních důvodů. Centra totiž bojují především s nedostatkem prostor. V Praze se problém vyřešil pomocí velkokapacitních stanů.
Banky postupně odstraňují i jazykovou bariéru. Nabízí internetové stránky v ukrajinštině nebo návody na použití mobilního bankovnictví. Objevily se už i ukrajinské mutace internetového bankovnictví. V mobilních pobočkách jsou pak tlumočníci a bankovní poradci většinou ukrajinštinu také ovládají. Banky kvůli tomu přemísťují svoje pracovníky z regionů, popřípadě přijímají jazykově vybavené pracovníky.
Na výzvu MPSV zareagovala ČBA velmi rychle a přibližně za týden začala tato mobilní pracoviště fungovat. V současnosti působí přímo v krajských asistenčních centrech 7 bank. Podmínky jsou přitom srovnatelné, banky nabízí účty zdarma. Ministerstvo práce si od toho slibuje zkrácení front na Úřadech práce, kde se v současnosti tvoří mnohahodinové fronty. Mobilní přepážky fungují desátý den a fungovat budou dokud o to bude ze strany MPSV zájem.