Zatímco v loňském roce si běžný podvodník vystačil se smyšleným článkem o jednoduchém zbohatnutí známých osob, současné podvodné investiční kampaně jsou více sofistikované a šíří se hlavně na sociálních sítích. „V rámci podvodů představují finanční ztráty spojené s investičními podvody až třetinu celkových ztrát. Mnoho lidí se stává jejich obětí právě pod vidinou rychlého a snadného zisku,“ upozorňuje Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Management MONETA Money Bank.
Aktuálně jsou efektivním nástrojem investičních podvodů i falešná, takzvaná deepfake videa, ve kterých populární osobnosti, finanční odborníci či známé společnosti doporučují velmi výhodnou investici. Poté, co na tuto reklamu klient reaguje, objeví se mu výzva k vyplnění krátkého investičního dotazníku, včetně kontaktních údajů. Po jeho odeslání jej velmi rychle kontaktuje podvodný investiční specialista, který vysvětlí, jak může na těchto investicích zbohatnout.
„V této fázi přijdou klienti jen o několik tisíc korun, nicméně po několika dnech se znovu ozve tento falešný investiční specialista s tím, že první investice byla velmi výnosná, a nabídne vyplacení tohoto zisku. Pod záminkou pomoci v rámci dosažení dalších a vyšších zisků dochází navíc u klientů k instalaci programů pro vzdálený přístup, což umožní podvodníkovi získat kontrolu nad osobními informacemi i zařízením klienta,“ popisuje častý scénář podvodů Jiří Poláček. Kromě toho, že podvodníci klienta připraví o značnou část jeho peněz, dokážou načerpat i úvěr u nebankovních institucí prostřednictvím jeho bankovní identity.
Oběti mají mnohdy pocit, že na svém účtu skutečně vidí výnosy z investic, ale tyto prostředky pocházejí od dalších podvedených klientů. V některých případech podvodníci obětem dokonce doporučují, aby peníze převedly na jiné účty.
„Před tímto chováním důrazně varujeme naše klienty, jelikož v takovém případě by již nebyli pouze oběťmi podvodu, ale mohli by se stát takzvaným bílým koněm s trestní odpovědností za legalizaci prostředků z trestné činnosti,“ dodává Jiří Poláček.
MONETA radí, aby každý, kdo má podezření, že se stal obětí podvodu, ihned kontaktoval zákaznický servis banky. Včasné nahlášení incidentu výrazně zvyšuje šanci na navrácení ztracených prostředků. Banka také zdůrazňuje, že hlavní obranou proti těmto typům podvodů je obezřetnost. Klienti by neměli poskytovat své osobní údaje či umožňovat vzdálený přístup do svých zařízení nikomu, koho neznají nebo komu nedůvěřují.