„Česká bankovní asociace nenabízí finanční ani poradenské služby, ani sama žádným způsobem nekontaktuje klienty svých členských bank. Pokud někdo vyžaduje klientské údaje jménem České bankovní asociace, nebo jejím jménem nabízí finanční či poradenské služby je jasné, že se jedná o podvodný telefonát,“ říká Filip Hanzlík, náměstek výkonného ředitele a hlavní právník ČBA.
Podvodné navolávání, tzv. vishing stále patří k nejnebezpečnějším a nejzákeřnějším praktikám e‑šmejdů. Snaží se tak dostat k citlivým, zejména pak přístupovým údajům klienta banky. E‑šmejdi dokážou důvěrně napodobit telefonní číslo dané instituce, za kterou se vydávají, tzv. spoofing, ale mohou i pomocí umělé inteligence napodobit hlas toho, za koho se vydávají.
Jen za první tři měsíce letošního roku e‑šmejdi způsobili škody víc než za 357 milionů korun. V online prostoru bylo napadeno téměř 21 tisíc klientů. I přes pětinový nárůst napadených se oproti loňsku snížila celková škoda více než o 18 milionů korun.
Zdroj: ČBA