Provozní zisk České spořitelny vzrostl v 1. pololetí 2024 meziročně o 23,9 % na
15,2 miliardy korun, a to zásluhou vyšších provozních výnosů, které v meziročním porovnání vzrostly o 13,6 % zejména v důsledku vyššího čistého úrokového výnosu a čistého výnosu z poplatků a provizí. Čistý úrokový výnos se ve srovnání s 1. pololetím 2023 zvýšil o 14,2 % a dosáhl 19 miliard korun.
Celkové provozní náklady se meziročně zvýšily o 2,6 % na 11,9 miliardy korun za
1. pololetí 2024, což bylo způsobeno zejména vlivem nárůstu ostatních správních nákladů. Náklady na zaměstnance (+1,6 %) byly taženy převážně navýšením mezd, zaměstnaneckým akciovým programem a novou strukturou benefitů. Tento nárůst byl částečně kompenzován nižším počtem zaměstnanců. Vyšší náklady na IT a marketing vedly k růstu ostatních správních nákladů (+5,1 % meziročně).
Konsolidovaná bilanční suma dosáhla k 30. červnu 2024 výše 2 054 miliard korun a ve srovnání s objemem bilanční sumy k 31. prosinci 2023 vzrostla o 14,3 %. Vývoj na aktivní straně bilance byl zapříčiněn především růstem úvěrů bankám. Pasivní strana bilance byla ovlivněna vyššími vklady bank i klientskými depozity.
Hrubý objem klientských úvěrů Skupiny ČS byl pozitivně ovlivněn akvizicí Hello bank a meziročně vzrostl o 8,1 % na 1 067,4 miliardy korun. Portfolio úvěrů domácnostem se v meziročním srovnání zvýšilo o 5,9 % na 665,4 miliardy korun díky hypotékám fyzickým osobám (+5,4 %), spotřebitelským úvěrům (+12,2 %) a úvěrům poskytnutých Stavební spořitelnou (+7,3 %). Objem úvěrů korporátním subjektům meziročně vzrostl o 11,8 % na 396,8 miliardy korun.
Závazky ke klientům vzrostly v meziročním porovnání o 2,8 % na 1 496 miliard korun, což bylo způsobeno růstem vkladů domácností na 954,5 miliardy korun (+3,3 % meziročně) a vkladů klientů veřejného sektoru na 192,7 miliardy korun (+30,2 % meziročně).
„Česká spořitelna potvrdila velmi dobrý start do roku 2024 i během druhého čtvrtletí. Do výsledků banky se pozitivně promítá oživení domácí poptávky a růst úvěrů, které v poměru ke vkladům dosahují již téměř 70 procent. Výrazný vliv mělo i prostředí vysokých úrokových sazeb, které ale již začaly klesat a další pokles lze očekávat i ve druhé polovině roku. Zásadní z pohledu České spořitelny je skutečnost, že naše strategie zaměřená na podporu finančního zdraví klientů slaví mezi klienty úspěch. Ve druhém čtvrtletí navíc sklidila i mimořádný ohlas v zahraniční. V mezinárodní soutěži World Customer Centricity Awards v Dubaji jsme díky ní získali absolutní prvenství v konkurenci bank z celého světa, což vnímáme i jako silný závazek do budoucnosti,“ uvedl Ivan Vondra, člen představenstva České spořitelny zodpovědný za finanční řízení v hodnocení výsledků Banky za 1. pololetí 2024.