Nejčastěji se tzv. gamingu Češi věnují především večer od 18 do 22 hodiny (79 %). Čtyři z deseti hráčů se hraní věnuje i odpoledne, po škole či práci. V průměru hráči stráví hraním her týdně 14 hodin. Mezi nejoblíbenější typ her se řadí logické (aktivně se jim věnuje 52 % hráčů), strategie (45 %) a střílečky (42 %). Trojici nejoblíbenějších her tvoří GTA, Minecraft a Candy Crush.
„Odvětví digitálních her je jak v České republice, tak celosvětově poměrně mladou a rychle se rozvíjející oblastí. I proto obrat českého herního průmyslu rostl v minulých letech i o desítky procent ročně. Dokonce i v roce 2020, kdy většina oblastí ekonomiky byla z důvodu pandemie a přijatých opatření a restrikcí utlumena, vzrostl obrat českých herních společností meziročně o 17 %,” říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny a dodává: „Když v roce 2021 začala ekonomika oživovat a odložená spotřeba domácností opět vzrostla, dokázal obrat dosáhnout růstu o 33 % z 5,33 miliard korun na 7,11 miliardy korun.“
„Pro rok 2022 odhaduje Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) obrat českých herních společností ve výši 7,5 miliard korun. Nicméně jde stále o malé odvětví - pro srovnání obrat herních společností odpovídá zhruba desetině procenta obratu zpracovatelského průmyslu,“ poznamenává Radek Novák, analytik České spořitelny a spoluautor studie Gaming: Trendy, význam a postoj Čechů, který analytický tým České spořitelny zpracoval letos v říjnu.
„Z průzkumu mezi Čechy víme, že na jedné straně má více než dvě třetiny hráčů přehled o svých útratách za hry a za mikroplatby spojené s hraním, na druhé straně třetina hráčů má buď částečný, nebo žádný přehled o finančních transakcích za hraní. Chceme proto Čechům pomáhat prostřednictvím rad, tipů či návodů, aby byli úspěšnější nejen v on-line prostředí, ale i v reálném světě. Víme, že gaming rozvíjí celou řadu užitečných vlastností jako týmovost, trpělivost, kreativitu, ale i strategické myšlení a jazykovou vybavenost,“ vysvětluje Jakub Kuneš, který má v marketingovém oddělení České spořitelně gaming na starost, proč se banka letos v létě rozhodla vstoupit na nejpopulárnější herní sociální síť Twitch a oslovit tak komunitu českých hráčů online her, inspirovat je prostřednictvím rad, tipů a informací, souvisejících s tématem financí a finančního zdraví v oblasti online počítačových her.
„Herní průmysl každý rok skokově roste, v současnosti je už dvakrát větší než ten filmový. Jak virtuální svět her nabývá na významu, stává se atraktivním i pro firmy, které v tomto prostředí mohou oslovovat své zákazníky, především mladou cílovou skupinu, a získat tak konkurenční výhodu. Z průzkumu víme, že 21 % českých hráčů by mělo pozitivnější vztah ke značce, která by byla aktivní v herním světě,“ říká Milan Hrubý z kreativní agentury VMLY&R, který vede tým specializovaný na gaming. „Největší výzvou bylo vymyslet takový koncept, který by naplňoval cíle banky, ale především byl autentický a přinesl gamingové komunitě nějakou hodnotu. Od začátku jsme měli jasno v tom, že nedává smysl dát „jen“ logo na dres nebo banner, a že cokoliv uděláme, musí být pro komunitu uvěřitelné a smysluplné. Proto jsme do přípravy komunikačního konceptu zapojili mj. i samotné hráče a výstupy jsme následně testovali nejen s nimi, ale i s e-sportovými týmy a dalšími subjekty, které na scéně působí.“