Jak bojuje vlastně Finanční úřad proti šedé ekonomice? Jak šedá ekonomika ovlivňuje výběr daní? A jak významná je analýza dat? Právě o těchto tématech jsme diskutovali se Simonou Hornochovou v novém čísle Bankovnictví.
Podíl šedé ekonomiky v Česku od zrušení EET mírně stoupl. Je za tím pouze zrušení EET, nebo také další faktory? Jaký vliv měla vlastně EET na šedou ekonomiku a plánujete podobná opatření?
Je třeba si uvědomit, že EET byla zavedena jen ve dvou dílčích sektorech, a navíc v důsledku nálezu Ústavního soudu v omezeném rozsahu pouze na hotovostní platby, nikoli na platby kartou. To významně omezilo analytický potenciál tohoto nástroje v době jeho fungování, a tedy jeho efektivitu. I kdyby dotčené sektory přistoupily po zrušení EET k masivnímu zatajování tržeb, s ohledem na předpokládaný celkový efekt tohoto nástroje by vliv na objem šedé ekonomiky byl patrně jen zlomkový. Důvody lze spatřovat spíše v následcích nedávné energetické krize, vysoké inflace nebo probíhajícího konfliktu na Ukrajině, které ovlivnily chování ekonomických subjektů.
Jaké nástroje a postupy využívá finanční správa k identifikaci a kontrole subjektů působících v šedé ekonomice? A jaká je vůbec dlouhodobá strategie GFŘ (Generální finanční ředitelství) v oblasti boje proti šedé ekonomice?
Finanční správa pracuje s velkým množstvím dat a informací různého druhu z řady různých zdrojů, které využívá ke své analytické činnosti. Základ efektivní správy daní, tedy stanovení daní ve správné výši a následně zajištění jejich reálné úhrady nebo detekce daňových podvodů a snah o odčerpávání prostředků z českého státního rozpočtu, spatřujeme v kvalitní analytické práci. Dlouhodobě pracujeme na budování moderních analytických nástrojů a modelů, abychom byli schopni detekovat anomálie či nestandardní chování daňových subjektů pohybujících se v pásmu šedé ekonomiky, ať už v meziročním srovnání nebo v konkurenčním prostředí daného sektoru. Analytické výstupy pak správci daně ověřují cílenými kontrolami. Cílem finanční správy tedy nejsou plošná opatření v jednotlivých segmentech nebo namátkové kontroly, ale zefektivňování vlastních analytických a kontrolních procesů.