Lidé nezapomněli využít ani slev zejména v internetových obchodech a mimo kamenné obchody tak utratili o více než třetinu více než v roce 2017. „I když se celková utracená částka meziročně zvýšila o desetinu, tempo nákupů zaostává za tím předvánočním. Podobnou sumu jako v posledním týdnu v roce totiž klienti dokázali pomocí platebních karet utratit během tří dnů před Štědrým večerem,” řekla Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro spotřebitelské financování, platební řešení a otevřené bankopojištění.
Více v tomto období utráceli muži, kteří se postarali o 57 procent celkové útraty. Nejaktivněji pípali kartami u terminálů lidé ve věku 40 až 50 let, následovala je skupina mladších zákazníků ve věku 30 až 40 let.
Stabilní však zůstávají skupiny zboží, za které spotřebitelé utrácí nejvíce. Stále vedou potraviny, móda a elektronika. K výraznějšímu meziročnímu nárůstu o 17 procent došlo v kategorii pohonných hmot.
„Celková utracená suma za zboží z těchto čtyř hlavních skupin se oproti roku 2017 zvýšila o tři procenta,” uvedla Lhotková. Velkou čtyřku výdajových skupin doplňují v pořadí popularity sportovní potřeby, nábytek, lékárny a drogerie.
Zákazníci nezapomněli ani na nákupy po internetu. Mimo kamenné obchody, tedy hlavně v e-shopech, totiž v posledních dnech loňského roku utratili o 36 procent více než o rok dříve.
Ze zahraničních internetových obchodů je mezi klienty nejoblíbenější Aliexpress, Amazon, E-bay a Wish. V těchto obchodech ČSOB obecně eviduje rostoucí vývoj objemu transakcí, a to meziročně přibližně o 28 procent. „Zavedené e-shopy, které jsou již na trhu déle, dosahují meziročního nárůstu přibližně 5 až 15 procent. Ty novější, především čínské, pak nemají problém meziročně narůst i o dvojnásobek,” zhodnotila vývoj mezi e-shopy Lhotková.