Podle Radky Čejkové, jednatelky společnosti M&M Pojišťovací, která je součástí holdingu M&M Reality a klientům sjednává všechny druhy pojištění, se informovanost Čechů ohledně pojištění nemovitostí a domácností v posledních letech zvyšuje. Přesto se ale v praxi setkává s případy, kdy se lidé pojistkami zabývají, až když se v jejich blízkém okolí nebo přímo jim nějaká pojistná událost stane. „Dokonce se stává, že se ptají, zda není nějaká možnost udělat pojištění zpětně, což samozřejmě nelze. Důvody, proč si neuzavřeli pojistku dříve, bývají různé. Nejčastěji se ale jedná o neznalost možností v pojištění a také snahu šetřit, v tomto případě šetřit na špatném místě,“ konstatuje Radka Čejková.
Nejčastěji škodí voda
Kalamity v domácnostech mívá nejčastěji na svědomí voda. „Především jde o vodovodní škody. Dalšími nejčastějšími pojistnými událostmi jsou krádeže a odcizení a škody z odpovědnosti,“ popisuje Radka Čejková s tím, že pokud není domácnost pojištěna, mohou se podobné události značně prodražit. „Vodovodní škoda se v domácnosti snadno vyšplhá ke statisícům korun. Ve stejných řádech se může pohybovat úlovek zlodějů. Ale stačí obyčejný zkrat či přepětí, aby byly během chvíle zničeny spotřebiče v řádu desítek tisíc korun,“ upozorňuje Radka Čejková.
Podle čeho pojištění vybírat
O významu pojištění tedy není třeba polemizovat, jak se ale zorientovat v nabídkách jednotlivých pojišťoven? „U majetkového pojištění se nabídky samozřejmě mohou lišit. Pojišťovny u svých produktů využívají různé principy nastavení. Některé pojišťovny nabízejí takzvané balíčky, kde jsou rizika rozdělená do tří kategorií a volíte mezi základním, standardním a nejvyšším krytím. Jiné pojišťovny nabízejí takzvané stavebnicové pojištění, kdy si můžete sami vybrat ze škály možných rizik. Zde na sebe klient přenáší odpovědnost za správný výběr rizik, nicméně zase nemusí platit za riziko, které je pro něho nepotřebné, tak jako by tomu bylo u balíčkového typu smlouvy, “ přibližuje Radka Čejková. Základem podle ní je, udělat si porovnání alespoň tří nabídek různých pojišťoven. „S tím samozřejmě pomůže kvalitní pojišťovací poradce, který se na trhu orientuje a jeho doporučení a zkušenosti klientovi celý proces značně usnadní,“ pokračuje Radka Čejková.
Kompletní pojištění za pár stovek měsíčně
Existuje přímá úměra mezi kupní cenou (hodnotou) nemovitosti a výší pojistného. Vzhledem k tomu, že ceny nemovitostí na tuzemském trhu v posledních letech vzrostly, připlatí si jejich majitelé i za pojistky. „Například rozdíl v ceně pojištění nemovitosti v hodnotě 3 miliony a 3,5 milionu je přibližně 500 korun ročně, tedy kolem 40 korun měsíčně. Nejedná se tedy o nijak závratnou investici vzhledem k tomu, že pojištění minimalizuje riziko statisícové finanční újmy,“ přibližuje Radka Čejková.
Kolik tedy Češi za pojištění svých domovů nejčastěji platí? „Záleží samozřejmě na výši pojistné částky. Vybavení bytu bývá obvykle pojištěno na částku 300 až 500 tisíc korun a cena tohoto pojištění se pak pohybuje okolo 800 až 1 500 korun ročně. U rodinných domů může být pojistná částka vyšší, ale ani zde platby za pojištění domácnosti zpravidla nepřekročí částku 2 000 korun ročně,“ říká Radka Čejková.
Pojistky je nutné aktualizovat
Češi si podle Radky Čejkové mohou uškodit tím, že špatně odhadnou hodnotu svého majetku a dochází k takzvanému podpojištění, jehož důsledkem je krácení pojistného plnění. A další rizika představuje neaktuální pojistná smlouva, která nezohledňuje zhodnocení domácnosti, ke kterému od jejího uzavření došlo. „Pojišťovna každoročně zasílá svým klientům předpis pojištění na další rok, kde je krátký přehled nastavení pojištění. Klientům bych doporučila vždy nad tímto dopisem krátce popřemýšlet, zda je nastavení správné, zda se hodnota majetku v domácnosti nezvýšila, jestli kupříkladu nemají změnu v zabezpečení, zda nemají nová kola v kočárkárně a tak dále. Pokud si nejsou jisti nastavením, je vhodné obrátit se na svého pojišťovacího zprostředkovatele,“ radí Radka Čejková. To samé je třeba učinit při stavebních úpravách, díky nimž nemovitost vzrostla na ceně.
„Stává se, že lidé pojištění ruší z toho důvodu, že nebylo správně nastaveno, bylo zastaralé a v případě pojistné události nedošlo k plnění. Klient tak na pojistku zanevře. Nutno říci, že to nebývá vina pojištění ani pojišťovny, ale špatného nastavení smlouvy, případně práce neodborného poradce,“ dodává Radka Čejková.