„V roce 2019 by měla celková daňová zátěž v české ekonomice mírně klesnout. Pomohlo tomu přeřazení vybraných služeb a zboží ze základní sazby DPH do první či druhé snížené sazby DPH. Jedná se například o vodné, stočné, stravovací služby, opravy jízdních kol či kadeřnické a holičské služby. Měnila se také celá řada parametrů daně z příjmu fyzických osob. V rámci spotřebních daní bylo nově zavedeno zdanění zahřívaných tabákových výrobků,“ říká hlavní ekonom Deloitte David Marek. „Dlouhodobě míra zdanění v Česku stoupá a již nyní podle data dne daňové svobody patříme do horní poloviny zemí EU podle výše celkové daňové zátěže.“
Daně v praxi: nárůst agendy, přísnější kontroly, časté změny legislativy
Ačkoli celková daňová zátěž mírně klesá, poplatníci a plátci pociťují dlouhodobě nárůst daňové agendy. Podnikatelé nad plněním svých daňových povinností stráví poměrně hodně času, a to i proto, že v řadě případů nevysvětlují pouze nesprávnosti, které sami uvedli ve svých hlášeních, ale objasňují nesprávně uvedené údaje svých obchodních partnerů.
Dříve se finanční úřady zaměřovaly na jednotlivosti. V poslední době posuzují celkovou ekonomickou a daňovou situaci daňového poplatníka/plátce na základě důkladnější analýzy dat z přiznání a hlášení a dalších informačních zdrojů. To klade větší nároky na správné nastavení systémů i schopnosti, znalosti a pravidelné proškolení zaměstnanců daňových poplatníků.
„Pro prokázání správnosti vykázané daně již dlouho nepatří pouze správně vedené účetnictví a dokládající účetní doklady. Poplatník/plátce je v řadě případů povinen své tvrzení prokázat, a archivuje proto velké množství nejrůznější dokumentace související s jeho činností. Vzhledem ke komplikovanosti a provázanosti všech systémů je každá, ač na první pohled malá změna v legislativě, pro velké společnosti nákladná,” říká Radka Mašková, ředitelka v oddělení daní Deloitte.
Den daňové svobody
Den daňové svobody představuje jednoduchou, laicky srozumitelnou reprezentaci daňové zátěže v ekonomice. Používaná metoda výpočtu rozděluje rok na dvě části v poměru odpovídajícím podílu celkových daňových příjmů vládního sektoru a čistého národního důchodu. Výpočty za předchozí roky jsou vždy aktualizovány při revizi dat statistických úřadů použitých při výpočtu.
Počet dnů, které letos budou daňoví poplatníci ve vybraných zemích EU pracovat na odvod daní pro stát, a den daňové svobody:
Země |
Počet dnů |
Den daňové svobody |
---|---|---|
Rumunsko |
114 |
24.4. |
Bulharsko |
121 |
1.5. |
Litva |
129 |
9.5. |
Lotyšsko |
144 |
24.5. |
Estonsko |
145 |
25.5. |
Kypr |
145 |
25.5. |
Velká Británie |
148 |
28.5. |
Malta |
150 |
30.5. |
Polsko |
151 |
31.5. |
Španělsko |
152 |
1.6. |
Slovensko |
153 |
2.6. |
Irsko |
154 |
3.6. |
Norsko |
164 |
13.6. |
Portugalsko |
166 |
15.6. |
Nizozemsko |
168 |
17.6. |
Slovinsko |
170 |
19.6. |
Německo |
173 |
22.6. |
Česká republika |
174 |
23.6. |
Maďarsko |
182 |
1.7. |
Řecko |
183 |
2.7. |
Itálie |
185 |
4.7. |
Rakousko |
188 |
7.7. |
Finsko |
190 |
9.7. |
Švédsko |
192 |
11.7. |
Dánsko |
201 |
20.7. |
Belgie |
206 |
25.7. |
Francie |
209 |
28.7. |