Do jaké míry upravila platforma we.trade vztah mezi dodavatelem a kupujícím?
Hlavní změnou, která byla také naším primárním cílem, bylo to, aby se proces obchodního financování stal transparentnějším. To znamená, že jsme se snažili pokrýt mezeru nedostatku důvěry mezi kupujícím a dodavatelem, tak aby dodavatel věděl, že dostane své peníze, a kupující měl naopak jistotu, že získá zboží, za které zaplatil. Obě strany jsou onboardovány bankami, které jsou součástí we.trade, tudíž pravidla KYC (Know Your Customer) a AML (Anti-Money Laundering) jsou zaručena. Následně mohou skrze platformu vytvořit tzv. smart kontrakt, což je ve své podstatě elektronický kontrakt, který zajišťuje automatické splnění předem dohodnutých pravidel, pokud dojde ke splnění podmínek z něho vyplývajících.
Tudíž hlavní přidanou hodnotou je transparentnost a následná automatizace?
Přesně tak. Je to daleko transparentnější, rychlejší a zároveň i bezpečnější než klasický přístup k obchodnímu financování. Například když se dvě strany dohodnou, že jedna druhé za určitých podmínek pošle zboží, pak se obchod automaticky spustí v okamžiku, kdy dojde ke splnění daných podmínek. Tudíž zúčtování proběhne už pak zcela automaticky, v závislosti na technologické vyspělosti bank. Smart kontrakt totiž přesně ví, v jaké fázi se obchod momentálně nachází. To dříve nebylo reálné, jelikož zaměstnanci back-office museli procházet celý kontrakt krok po kroku. Zároveň díky této automatizaci je možné udělat kontrakt daleko složitější. Také díky eliminaci lidského faktoru dochází ke snížení chybovosti.
Více v příloze únorového čísla Bankovnictví.