Výše bankovních poplatků může hrát roli ve výběru té správné instituce, které klient svěří své peněžní prostředky. Takové poplatky si banky mohou účtovat za celou řadu různých úkonů. Nejčastěji to bývá výběr z bankomatu, platba do zahraničí, zpracování žádostí nebo vydání karty. Pro 30 % Čechů jsou bankovní poplatky v adekvátní výši, 65 % si ale myslí, že jsou vysoké.
Nejvíce považují poplatky za vysoké nejstarší Češi. Naopak pro ty nejmladší, kterých se téma týká, jsou rozhodně vysoké jen v 7 %. Ve věkové skupině 55-64 let je za rozhodně vysoké považuje dokonce 26 % dotazovaných. Také Češi s nižším vzděláním častěji považují bankovní poplatky za vysoké, na rozdíl od těch se vzděláním vyšších úrovní.
„I když mohou být bankovní poplatky v řádu desetikorun, ve finále se mohou díky různým operacím nasčítat. Klient by si při zřizování účtu měl vždy ověřit, jaké poplatky jeho banka zavedla a za co všechno bude muset platit. Určité úkony už díky své povaze zpoplatněné být musí, ale není dobré to brát na lehkou váhu a potom být překvapen, že požadovaná služba není zdarma,“ apeluje na veřejnost mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Za nejvíce oprávněný poplatek považují Češi upomínku od banky, s ním souhlasí až
61 %. Hned poté je pro 44 % rozumný poplatek za zahraniční platbu. S poplatkem za výběr z bankomatu vlastní banky souhlasí naopak jen 7 % Čechů. Podobně je na tom odchozí domácí platba, tu považuje za oprávněnou jen 9 %.
Co se týče tématu bankovních poplatků obecně, je důležité pro většinu (85 %) Čechů. Největší podíl tvoří ti, pro které je téma stejně důležité jako před pěti lety, ale u třetiny
(32 %) z nich dokonce důležitost tématu vzrostla. Důležitější je také pro mladé a pro ženy. Celkem 48 % mladých ve věku 18-24 let uvedlo, že důležitost tématu bankovních poplatků vzrostla.