Přejít k hlavnímu obsahu
Česká spořitelna: Každý třetí online hráč v Česku nemá přehled o tom, kolik za hry utratí
Přes 2,5 milionu Čechů, tedy 37 % obyvatel ve věku 15-64 let alespoň jednou do týdne hraje hry na chytrém telefonu, počítači nebo jiném herním zařízení. Nejčastěji ke hraní her lidé využívají smartphone (75 % hráčů) a notebook (47 % hráčů), stolní počítač je až na třetím místě. Podle průzkumu NMS Market Research pro Českou spořitelnu má sice dvě třetiny hráčů (69 %) přehled o svých financích, které utratí za hry a mikrotransakce, nicméně 11 % hráčů má částečný přehled a pětina hráčů (20 %) dokonce žádný přehled o útratách za hry.
Gaming

Nejčastěji se tzv. gamingu Češi věnují především večer od 18 do 22 hodiny (79 %). Čtyři z deseti hráčů se hraní věnuje i odpoledne, po škole či práci. V průměru hráči stráví hraním her týdně 14 hodin. Mezi nejoblíbenější typ her se řadí logické (aktivně se jim věnuje 52 % hráčů), strategie (45 %) a střílečky (42 %). Trojici nejoblíbenějších her tvoří GTA, Minecraft a Candy Crush.  

„Odvětví digitálních her je jak v České republice, tak celosvětově poměrně mladou a rychle se rozvíjející oblastí. I proto obrat českého herního průmyslu rostl v minulých letech i o desítky procent ročně. Dokonce i v roce 2020, kdy většina oblastí ekonomiky byla z důvodu pandemie a přijatých opatření a restrikcí utlumena, vzrostl obrat českých herních společností meziročně o 17 %,” říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny a dodává: „Když v roce 2021 začala ekonomika oživovat a odložená spotřeba domácností opět vzrostla, dokázal obrat dosáhnout růstu o 33 % z 5,33 miliard korun na 7,11 miliardy korun.“

„Pro rok 2022 odhaduje Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) obrat českých herních společností ve výši 7,5 miliard korun. Nicméně jde stále o malé odvětví - pro srovnání obrat herních společností odpovídá zhruba desetině procenta obratu zpracovatelského průmyslu,“ poznamenává Radek Novák, analytik České spořitelny a spoluautor studie Gaming: Trendy, význam a postoj Čechů, který analytický tým České spořitelny zpracoval letos v říjnu. 

„Z průzkumu mezi Čechy víme, že na jedné straně má více než dvě třetiny hráčů přehled o svých útratách za hry a za mikroplatby spojené s hraním, na druhé straně třetina hráčů má buď částečný, nebo žádný přehled o finančních transakcích za hraní. Chceme proto Čechům pomáhat prostřednictvím rad, tipů či návodů, aby byli úspěšnější nejen v on-line prostředí, ale i v reálném světě. Víme, že gaming rozvíjí celou řadu užitečných vlastností jako týmovost, trpělivost, kreativitu, ale i strategické myšlení a jazykovou vybavenost,“ vysvětluje Jakub Kuneš, který má v marketingovém oddělení České spořitelně gaming na starost, proč se banka letos v létě rozhodla vstoupit na nejpopulárnější herní sociální síť Twitch a oslovit tak komunitu českých hráčů online her, inspirovat je prostřednictvím rad, tipů a informací, souvisejících s tématem financí a finančního zdraví v oblasti online počítačových her. 

„Herní průmysl každý rok skokově roste, v současnosti je už dvakrát větší než ten filmový. Jak virtuální svět her nabývá na významu, stává se atraktivním i pro firmy, které v tomto prostředí mohou oslovovat své zákazníky, především mladou cílovou skupinu, a získat tak konkurenční výhodu. Z průzkumu víme, že 21 % českých hráčů by mělo pozitivnější vztah ke značce, která by byla aktivní v herním světě,“ říká Milan Hrubý z kreativní agentury VMLY&R, který vede tým specializovaný na gaming. „Největší výzvou bylo vymyslet takový koncept, který by naplňoval cíle banky, ale především byl autentický a přinesl gamingové komunitě nějakou hodnotu. Od začátku jsme měli jasno v tom, že nedává smysl dát „jen“ logo na dres nebo banner, a že cokoliv uděláme, musí být pro komunitu uvěřitelné a smysluplné. Proto jsme do přípravy komunikačního konceptu zapojili mj. i samotné hráče a výstupy jsme následně testovali nejen s nimi, ale i s e-sportovými týmy a dalšími subjekty, které na scéně působí.“

Datum vytvoření: 24/11/2023

ZK_cena podnikatelů

Komentáře komentáře
Česká „nároková“ ekonomika, aneb každý natahuje ruku Pondělní protesty zemědělců zase připomněly, jak mohutně jsou na dotacích závisl... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace blízko cíle ČNB – koruna trpí V lednu se zvýšily ceny především energií, tedy elektřiny a zemního plynu. Zafun... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
ČNB patří k největším pesimistům na trhu, bude mít opět pravdu? V únoru ČNB pokračuje s revizemi směrem dolů dál a snížila svůj odhad růstu pro ... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš