Dnes je pro většinu velkých českých společností biometrický podpis synonymem řady výhod a přínosů jak z pohledu fungování organizace jako takové, tak především z pohledu zlepšení a zrychlení poskytování služeb pro jejich klienty.
Právě před rokem uskutečnila konzultační a technologická Trask solutions mezi svými klienty průzkum, který ukázal, jak české společnosti vnímají přínosy a výzvy související s touto technologií. A protože téma vzbudilo a nadále budí velký ohlas, rozhodli jsme se tento průzkum přesně po roce zopakovat.
Kolik se toho za posledních 12 měsíců změnilo? Jaké jsou trendy v biometrice? Tak především:
Výhody a přínosy biometrického dynamického podpisu již přesvědčily 64 % českých společností.
Jak ukazuje aktuální průzkum, nemalá část z nich již tuto technologii využívá a další svůj postoj vůči ní za posledních 12 měsíců přehodnotily. A to v její prospěch.
Proč na biometrický podpis s Traskem?
Máme vlastní řešení Trask u:Sign
- Trask u:Sign je hotové řešení pro podepisování elektronických (PDF) dokumentů pomocí dynamického biometrického podpisu na tabletech či signpadech.
- Trask u:Sign lze snadno zapojit do stávajících procesů a nahradit jím „papírové“ kroky.
- Trask u:Sign se vyznačuje vysokou úrovní bezpečnosti a lze ho dále přizpůsobit bezpečnostní politice konkrétního provozovatele.
Máme tým a zkušenosti z reálných projektů
- Disponujeme širokým týmem specialistů pro komplexní dodávku řešení biometrických podpisů.
- Máme konkrétní zkušenosti s návrhem a implementací end-to-end řešení v ČR. Podívejte se např. na Uzavírání smluv bez papíru v ČSOB Pojišťovně.
- Jsme schopni zajistit právní stanoviska a znalecké posudky pro konkrétní implementaci.
- Pomůžeme vám s výpočtem business-case, s návrhem úprav do obchodních procesů.
- Máme detailní know-how v oblasti správy dokumentů, dlouhodobé archivace dokumentů a automatizace obchodních a dokumentových procesů.
Průzkum Trasku: Biometrický podpis v roce 2015
9 otázek týkajících se současného stavu a plánů na využití biometrického podpisu v českých firmách. Respondenty průzkumu bylo
56 zástupců předních českých bank, pojišťoven a dalších finančních, telekomunikačních, průmyslových, dopravních a obchodních společností.
Biometrie proniká do českých firem
Rozšíření biometrických technologií v českých firmách zaznamenalo v posledním roce nárůst. Zatímco loni některou forem biometrie využívalo jen 14 % společností, letos už jich bylo 38 %.
Všichni (100 %) z těchto respondentů přitom uvedli, že jejich společnost využívá konkrétně technologii biometrického dynamického podpisu.
K dalším, i když spíše ojediněle využívaným biometrickým technologiím patří hlasová autentizace a identifikace na základě krevního řečiště prstu.
Uvedený nárůst využití biometriky přitom koresponduje s faktem, že loni 36 % z dotazovaných společností uvedlo, že konkrétně biometrický podpis hodlá nasadit během 1 roku.
Názory na biometrické podepisování se mění!
Postoj firem vůči biometrickému podpisu zaznamenal za posledních 12 měsíců významný obrat.
Téměř polovina (46 %) společností, které ještě do nynějška žádnou biometrickou technologii nevyužívají, překonala svou nedůvěru a připravuje se na nasazení biometrického podepisování, řada z nich ještě během následujícího roku.
Celkově je tak pouze 36 % ze všech účastníků průzkumu dosud přesvědčeno, že argumenty proti nasazení biometrického podpisu nadále převažují.
Důvody? Na prvním místě úpory
Dominovaly před rokem a dominují i letos. Úspory! Hlavní přínosy biometrického podpisu vidí účastníci průzkumu především v úsporách plynoucích z eliminace papírového procesu a přechodu na distribuci a archivaci primárně elektronických dokumentů.
Loni k tomuto argumentu směřovalo až 89 % odpovědí. Ačkoliv také v současnosti tento pohled převažuje (50 %), nezanedbatelná část respondentů vidí primární přínosy v jiných oblastech.
Výzvy? Především soulad s legislativou
Jestli se v něčem postoje českých firem nezměnily, pak jsou to hlediska podstatná pro nasazení biometrického podpisu. Největší důležitost respondenti nadále přisuzují (podle průměru „známkování“) souladu se zákonem. Dokonce i u ostatních kritérií zůstává pořadí důležitosti shodné jako před rokem.
Co znamená „biometrika“ pro klienta?
Z pohledu přínosů pro klienta je většinou společností vnímána jako klíčový argument rychlost – tedy zrychlení při vyřizování a odsouhlasení žádostí či smluv.
Ovšem zatímco loni tento faktor označilo jako klíčový 82 % respondentů, letos jich bylo „jen“ 67 %. O něco více se jich pak přiklonilo na stranu dalších přínosů – především k dostupnosti dokumentů v elektronické podobě.
A co společnosti, které váhají?
Patrně nebude překvapením, že se mezi českými společnostmi stále najdou i takové, které si vůči technologii biometrického dynamického podpisu dosud zachovávají rezervovaný postoj.
Co by tyto organizace přimělo jejich postoje změnit? Pro většinu z nich by to musel být jeden nebo více z následujících impulzů:
- Relevantní příklady úspěšných implementací u českých společností.
- Tlak business útvarů na zlepšování služeb a zavádění nových business modelů.
- Vyřešení legislativních otázek.
- Konkurence