

Zdroj obrázku: UniCredit Bank
Počet kyberútoků roste a s tím roste také částka, kterou se podaří kyberútočníkům ukrást. Podle průzkumu UniCredit Bank se v posledních třech letech setkala pětina (20,7 %) Čechů s pokusem o kyberútok. Častěji pokus zaznamenali mladší respondenti ve věku
18 až 35 let. Dalších 18,2 % lidí si nebylo jistých, zda útok na svou osobu zaznamenalo, a zbývajících 61,1 % respondentů se v posledních třech letech s kyberútokem nestřetla.
Nejčastějšími formami útoků byly phishing (krádež osobních údajů, většinou skrze podvodný e-mail) a smishing (krádež skrze SMS nebo chatovací služby jako je o WhatsApp, Messenger anebo Telegram).
Ačkoliv velká část lidí už umí správně na podvodné taktiky reagovat, např. tedy zavěsí podezřelý telefonát nebo smaže podezřelé SMS či zprávy v chatu, málokdo udělá druhý krok – pokus o podvod nahlásit. Podle dat České bankovní asociace (ČBA) třetina lidí, kteří zažili hackerský útok nebo pokus o něj, informovala své blízké a/nebo svou banku (33 %, respektive 32 %). Nicméně čtvrtina respondentů situaci dále nijak neřešila. Přitom pokud by situaci eskalovali na banku nebo kontaktovali také policii, ztížili by tím práci útočníkům do budoucna a pomohli ochránit další případné oběti. Bankovní poradci i policie jsou na tyto situace připraveni a ocení pomoc veřejnosti.
Vloni přišli klienti banky vlastní chybou o vyšší desítky milionů korun, nicméně se podařilo zachránit většinu financí klientů díky včasnému rozpoznání původu a pomoci odborníků UniCredit Bank.
„V Česku se ozve každý den, a to včetně víkendů a svátků, průměrně dvanáct klientů, kteří mají podezření na podvod. Jsme připraveni jim pomoct, počet útoků ale neustále narůstá a je potřeba, abychom byli všichni při pohybu v online světě obezřetní stejně, jako jsme při manipulaci s fyzickou peněženkou či doklady,“ říká Vojtěch Hájek, manažer bezpečnosti UniCredit Bank.
Obezřetní by měli lidé být zejména před vánočními svátky, kdy častěji nakupují zboží online. „Kyberzločinci se strategicky zaměřují na svátky, kdy jsou lidé na dovolených a bývají méně ostražití. Platí to převážně o Vánocích a během oslav nového roku,“ zmiňuje Petr Kocmich, Global Cyber Security Delivery Manager společnosti Soitron. Vánoční shon zvyšuje u lidí riziko chyby z nepozornosti či únavy, navíc je počet online transakcí v období listopadu a prosince větší.
Nový průzkum UniCredit Bank kromě toho, zda se respondent s útokem setkal, zjišťoval také to, jak útok na danou osobu dopadl. Většina respondentů (76,9 %), která útok zaznamenala, ho úspěšně rozpoznala jako pokus o krádež a nenechala se napálit. Zbývajících 23 % respondentů bylo okradeno, nejčastěji přišli o peníze. Druhým nejčastějším důsledkem bylo odcizení platebních údajů, avšak bez ztráty peněz.
Nachytat se může kdokoliv, jak ukázal průzkum – okradeni byli lidé různých věkových skupin, výše dokončeného vzdělání i z různých koutů republiky. Pozorní musí být tedy všichni. V kyberbezpečnosti je potřeba se neustále vzdělávat a také číst upozornění od banky na nové typy útoků. Podle ČBA upozornění bank, která dávají na své weby, posílají do internetového bankovnictví nebo mobilní aplikace, čte pravidelně pouze polovina klientů.
„V průzkumu se ukázalo, že oběti se lišily věkem, vzděláním, místem bydliště i pohlavím a útoky je zastihly všechny bez rozdílu – ať už šlo o osmnáctiletého muže z Prahy nebo ženu ve věku 65 let z Jihočeského kraje. Mezi oběťmi kyberútoku se našli lidé jak se základním vzděláním, tak magisterským vzděláním. Cílem tedy může být opravdu kdokoliv a nedá se spolehnout na to, že zrovna vy útočníka zajímat nebudete,“ upřesňuje Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.
Při zaznamenání nového typu útoku informuje banka klienty bez prodlení na webových stránkách a posílá notifikace do Smartbankingu a internetového bankovnictví. Vytipovaným klientům, u nichž se na účtech či kartách objeví podezřelé transakce, zasílá banka e-mail, který klienta upozorní na danou skutečnost, a zároveň ho přiměje se zamyslet nad tím, zda se právě nestává obětí podvodu.



