Další výraznou položku v zachráněných financích klientů představuje také tzv. romantický podvod ze sociálních sítí (12,5 %), kdy oběť pošle peníze osobě, která přes online komunikaci předstírá romantický vztah. Podle dat KB už letos došlo k takovému množství podvodů jako za celý loňský rok. Podvodníci jsou nejvíce aktivní počátkem léta, kdy začínají dovolené, a pak kolem Vánoc. Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů v Komerční bance odhaduje, že letošní předvánoční období přinese až 40% nárůst podvodů oproti loňskému adventu.
„Aktuálně musíme upozornit na trik podvodníků, kdy se mezi prvními výsledky internetových vyhledávačů zobrazují podvodné odkazy, které se snaží vzbudit dojem, že jde o oficiální stránky Komerční banky a internetového bankovnictví Mojebanka. Tyto stránky vypadají totožně a mohou klienta uvést v omyl, že se nachází na reálných stránkách KB, cílem ale je získat přístup do klientova bankovnictví. Klientům doporučujeme, aby pro přístup k internetovému bankovnictví nepoužívali vyhledávače, ale šli do KB přímo zadáním adresy mojebanka.cz, login.kb.cz nebo plus.kb.cz do adresního řádku internetového prohlížeče,“ říká Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky, popisuje nejnovější fintu podvodníků na klienty banky.
Stálými podvody jsou falešné investice, kdy klient pošle své podvodníkům své finance s vidinou lukrativního zvýhodnění, a dále také phishing, kdy se za pomocí e-mailu, SMS zprávy či jiného komunikačního kanálu snaží útočník zcizit klientovy karetní či přihlašovací údaje do mobilního nebo internetového bankovnictví.
Komerční banka denně prověří zhruba půl milionu transakcí. „Pakliže zachytíme platební příkaz vykazující známky pokusu o podvod, okamžitě klienta kontaktujeme a upozorníme. I přes naše varování však klient často na dokončení platby trvá,“ dodává Pavel Šašek, ředitel karetního servisu a prevence podvodů Komerční banky
Největší podíl podvodů v kartách je na drží první místo phishing, druhé vishing, třetí digitalizace karet, čtvrtá krypto investice a na pátém místě rezervační systémy služeb. „Bohužel počet zneužití karet narostl v období mezi lety 2019 a 2022 až o 200 %. Letos vidíme nárůst o dalších 30 % a více než polovina případů bývá formou phishingu. Ale mám obrovskou radost, že i přes tento enormní nárůst podvodů se nám v rámci prevence karetních podvodů podařilo jenom letos zachránit přibližně 195 milionů korun,” dodává Pavel Šašek.
Nejvíce práce v této oblasti Komerční banka očekává během několika týdnů před Vánoci, kdy jsou klienti ve víru nákupní horečky a z toho plynoucího stresu méně obezřetní a více náchylní uvěřit lákavým nabídkám na podezřelých e-shopech.
„Už z toho, co jsme viděli o letních prázdninách, je jasné, že letos o Vánocích to bude doslova ‚kobercový nálet‘ od podvodníků. Bohužel počet podvodníků narůstá a s tím roste i počet pokusů o podvod, zpráv, phishingových emailů či jen podvodných inzerátů, které jsou podvodníci ve svých počtech schopni vytvořit a rozesílat. Loňský rok dal podvodníkům jasnou zprávu – v počtech jsou peníze. Čím více jich bude a čím více se budou snažit útočit, tím větší je procentní šance na úspěch,“ předvídá Marek Macháček.