

V samotném třetím čtvrtletí dosáhl Home Credit se ziskem 173 milionů eur (4,5 miliardy Kč) nejlepšího výkonu za několik posledních let. Jde o 75procentní meziroční zvýšení ziskovosti ve srovnání s třetím kvartálem roku 2017. V Číně se skupina po problematickém prvním čtvrtletí roku vrátila k ziskovosti. V samotném třetím čtvrtletí 2018 vykázala 88 milionů eur (2,288 miliardy Kč) o kvartál dříve vydělala 46 milionů eur (1,196 miliardy Kč).
Ve třetím čtvrtletí letošního roku poskytla skupina svým klientům nové úvěry v hodnotě přes pět miliard eur (130 miliard Kč), čímž zvýšila hodnotu nových půjček vydaných za devět měsíců roku celkem na 15,1 miliardy eur (392,6 miliardy korun), což je o 1,9 procenta více než před rokem. Od začátku roku získala 13,9 milionu nových klientů. Počet těch, které má v databázi obsloužených klientů, stoupl na 111 milionů.
Objem nových půjček v Asii s výjimkou Číny za devět měsíců celkově rostl. Při vyjádření v národních měnách to v období od ledna do září bylo o 36,1 procenta více než ve stejném období roku 2017. Klienti Home Creditu v Rusku si půjčili o 18,2 procenta více než před rokem, v Indonésii o 90,1 procenta, v Indii o 59,3 procenta a ve Vietnamu o 16,6 procenta více. V Česku se za devět měsíců roku zisk více než zdvojnásobil v porovnání se stejným obdobím loňska a dosáhl 15 milionů eur (389 milionů Kč). Jenom u autopůjček poskytla skupina financování přesahující miliardu korun.
Růst on-line úvěrování, který v porovnání letošních devíti měsíců s loňskem dosáhl 56 procent, pozitivně ovlivnilo jednak zvýšené využívání mobilních aplikací (v meziročním porovnání o 70 procent), jednak rozšiřování digitální integrace s obchodními partnery. V Rusku bylo 40 procent všech úvěrů poskytnuto on-line. Podíl aktivních zákazníků využívajících pouze digitální služby Home Creditu dosáhl 59,4 procenta.
"Skupina rychle mění obchodní model. Rozšiřujeme svou přítomnost v kamenných obchodech a současně se nám dramaticky zvedá úvěrování v on-linu," komentoval výsledky spolumajitel skupiny Jiří Šmejc. "Zákaznická zkušenost nás motivovala k tomu, abychom pracovali na transakci Air Bank a Home Creditu s Monetou. Jsem přesvědčen, že její nezpochybnitelná obchodní logika přinese ambiciózní obchodní růst stejně jako ziskovost, tedy skutečně významnou hodnotu pro všechny akcionáře spojené banky. Naši důvěru v úspěch transakce vyjadřuje i fakt, že jsme připraveni získat ve spojené bance významný podíl," uvedl Šmejc.
Moneta počátkem října spustila proces k převzetí Air Bank a českého a slovenského Home Creditu. Plánovaná banka má nést jméno Air Bank, uzavření transakce se předpokládá v polovině příštího roku a je podmíněno mimo jiné schválením na valné hromadě Monety a regulátorů trhu. Banka, která může vzniknout, by provozovala třetí nejrozsáhlejší distribuční síť v ČR. K více než milionu klientů Monety by přibylo asi 637.000 zákazníků Air Bank a 469.000 zákazníků Home Creditu. Nová firma bude podle počtu klientů třetí největší bankou za Českou spořitelnou a ČSOB.
Home Credit, založený v roce 1997 v Česku, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, Společenství nezávislých států a Asii. Majoritním vlastníkem (88,6 procenta) je PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner. Minoritním akcionářem Home Creditu (11,4 procenta) je investiční holdingová společnost EMMA OMEGA vlastněná Jiřím Šmejcem.
Zdroj: ČTK



