Vyplývá to z průzkumu agentury Datank. V osmi případech stačí poslat do banky žádost prostřednictvím pošty, přičemž v šesti případech musí žadatel o zrušení účtu dodat úředně ověřený podpis. „Zajímalo nás, jak obtížné je pro klienta zrušit běžný účet. Obeslali jsme tak e-mailem dvacet bank působících v České republice, které nabízí běžný účet pro retailovou klientelu. Zjišťovali jsme, jaké způsoby zrušení běžného účtu klientovi nabízí, zda se pokouší zjistit důvod zrušení, případně se snaží nabídnout lepší služby, osobní schůzku a podobně,“ sdělila Radka Krátová, analytička Datank.
Účet lze zrušit i bez návštěvy bankovní pobočky pouze u Air Bank, Equa bank, Wüstenrot hypoteční banka a Zuno Bank. Ve všech případech je možné ukončit účet pomocí infolinky. V případě internetového bankovnictví umožňuje zrušit konto Air Bank a Zuno Bank, e-mailem Equa bank a Wüstenrot hypoteční banka. Návštěvu pobočky nabízí 17 bank, z čehož deset z nich informuje pouze o tomto způsobu. Šest ze 17 bank nabízí kromě pobočky také zrušení účtu poštou.
„Ve většině případů je limitujícím faktorem služeb jejich technická stránka. Bariéry zrušení účtu však nebývají pouze technické. Často se jedná o procesní omezení. A to platí nejen v bankovnictví, ale také v mnoha jiných odvětvích,“ řekl Roman Mentlík, ředitel pro finanční instituce společnosti IBM Česká republika.
Banky vesměs nezajímá, proč od nich klienti odcházejí. Pouze sedm ze dvaceti oslovených institucí projevilo „lítost“ z odchodu klienta, případně zjišťovalo, proč klient odchází anebo nabídlo nějaké jiné řešení.