Pod tlakem inovací ze strany tzv. neobank, challanger bank a fintechových startupů tak banky začínají pracovat na kompletní digitalizaci procesů, změně obchodních modelů a zaměřují se na lepší práci s daty.
Jaké jsou konkrétní oblasti, na které se banky nyní soustředí, a které se zároveň stanou hlavními trendy v bankovním sektoru v příštím roce?
Služby flexibilně připravené na míru
Banky svou nabídkou služeb či marketingovými aktivitami již dnes cílí na různé úzkoprofilové skupiny obyvatelstva – například na mladé, na mileniály, na seniory či třeba na živnostníky. Trendem do budoucna ale bude klienty rozlišovat také dle jejich životního stylu, hodnot a osobních potřeb. Banky se budou čím dál častěji soustředit na potřeby jednotlivců v čase a šít jim nabídku na míru.
Toto bude umožněno díky integraci s dalšími zdroji zákaznických dat, lepší práci s daty, které již banka má, a pokročilými analytickými nástroji, skrze něž lze data zpracovávat. Banky budou chtít využít ochoty klientů zaplatit si za službu, která bude pomáhat naplňovat jejich potřeby a musí tedy přicházet s takovými nabídkami, které daného jednotlivce skutečně zaujmou a budou spojené s řešením jejich konkrétní potřeby.
Banky budou v budoucnu více vtažené do procesu realizace zákaznických potřeb s nimiž jsou spojené finanční produkty a služby. Větší propojení s realizací zákaznick potřeb a pokročilou personalizaci založenou na datech navíc kromě soukromých osob ocení i malé a střední podniky, jejichž potřeby jsou rovněž specifické.
Lepší práce s daty a zapojení umělé inteligence budou banky využívat k různým modelacím, tvorbě předpovědí i třeba lepšímu výpočtu kreditního skóre. Prediktivní bankovnictví skýtá velký potenciál, protože schopnost předvídat bance umožní zrychlit přípravu a zlepšit kvalitu personalizovaných nabídek, zvýšit efektivitu a minimalizovat rizika.
Digitální kontakt s klienty
Banky postupně digitalizují jednotlivé procesy, ubývá papírování a velká část procesů mezi bankou a klientem lze již obsloužit na dálku skrze počítač či chytrý telefon. Rychlým tempem přibývají tzv. „digital-only“ banky, které nemají ani jedinou pobočku, a klient tak obslouží na dálku úplně vše. Tento trend bude pokračovat, protože digitální kontakt je ve většině případů příjemnější pro klienta a výrazně levnější pro banku. Banky se budou zaměřovat na plně digitální onboarding klientů, digitalizaci komunikace včetně smluvní dokumentace i na on-line prodej produktů a služeb.
S digitálním kontaktem mezi bankou a klienty přirozeně souvisí i postupné zapojování umělé inteligence. Klientům budou čím dál více k ruce různí chatboti a virtuální poradci, kteří jim díky lepší práci bank s daty budou schopni relevantně pomoci a poradit. Někteří klienti ale samozřejmě stále preferují osobní kontakt a klíčem k úspěchu tedy bude nalézt vyvážený mix mezi plně digitální bankou a fyzickou institucí pro konzervativnější klienty včetně zajištění jednotné a bezproblémové obsluhy klientů napříč různými kanály, ať už digitálními či fyzickými.
„Open banking“ a API
Velkou budoucností je také systém otevřeného bankovnictví, kdy si uživatel bude sám moci vybrat, v jakém rozhraní bude své finance spravovat. Na mobilní aplikaci či webové rozhraní navíc bude v rámci API (Application Programming Interface) možné napojovat specializované služby třetích stran, které umožní například správu osobních nebo firemních financí či vedení firemního účetnictví.
Otevřené bankovnictví je cestou k rychlejším inovacím, protože klient banky již nebude závislý jen na míře inovací uvnitř finanční instituce, které svěřil své prostředky, ale bude moci využívat specializované služby a nástroje napříč trhem, a to i mimo bankovní sektor. Nástup tohoto trendu výrazně pomůže implementace evropské směrnice PSD2. Předpokládáme, že lídři na trhu využijí “Open banking” ve svůj prospěch a nabídnou komplexnější finanční produkty a služby.
Zapojení technologických gigantů
Odvětví spojené s platbami je a i nadále bude nesmírně dynamickou oblastí s rychlým vývojem. Na možnost snadno platit si lidé rychle zvykají a inovace v této oblasti v poslední době přicházejí jedna za druhou. Podstatné inovace v tomto směru přicházejí ze strany technologických gigantů Googlu a Applu, díky kterým lidé mohou v kamenných obchodech čím dál častěji platit mobilem či třeba chytrými hodinkami. V e-shopech pak Google Pay či Apple Pay umožňují placení jediným klepnutím. Právě ti se pro banky mohou stát do budoucna konkurentem číslo jedna, protože platbami to začíná, ale rozhodně nekončí.