Jak tedy konkrétně Fio funguje? Jaká je vůbec pozice této banky na trhu? A jaký vliv na fungování banky mají globální události?
Když se řekne Fio, spousta lidí si představí investice, už jen díky vašemu brokerovi. Jak významná je dnes v rámci vašeho portfolia investiční část versus bankovní?
Investování a obchodování na trzích stálo v roce 1993 u úplných začátků Fia a tehdy v 90. letech i po roce 2000 to byl hlavní produkt směrem ke klientům. Ale po získání bankovní licence se najednou vše změnilo. Je to úplně jiná hudba. Od roku 2010 máme průměrně 100 tisíc nových klientů ročně, z nichž připadá přibližně 90 procent na bankovní klienty a 10 procent na investování. Nicméně v rámci cross-sellingu jsou klienti, kteří si zřídí běžný účet a z toho se dostanou k obchodování.
Kdo je vlastně klient Fio banky, jak byste ho definoval?
My se snažíme říkat, že jsme banka pro všechny, třeba i naší novou reklamní kampaní. Nemáme typického klienta, na kterého bychom se zaměřovali. Občan, obyčejný člověk si u nás může zřídit účet již dříve, než je plnoletý, rodiče můžou zřídit svému dítěti účet a s ním může přes svoje životní etapy dodriftovat až do důchodu. Stejně jako právnické osoby. Díky tomu, že jsme jako jedna z prvních bank měli API rozhraní, máme v portfoliu spoustu malých společností. Když jsme se už v roce 2006 dostali, tehdy ještě jako záložna, na ČNB clearing, zavedli jsme platební styk zdarma, čímž jsme natáhli spoustu společností a právnických osob. Máme transparentní účty pro řady spolků a nadací. Ty služby může využívat relativně každý, i kolotočáři.