ČSOB je bankou jdoucí naproti lidem stejně tak jako podnikatelům i velkým firmám. Odměňujeme klienty, kteří si nás zvolí jako hlavní banku pro své finanční potřeby a aktivně využívají svůj účet či platí kartou. Naším cílem je nejen klienty odměňovat a prohloubit s nimi vztah, ale i je motivovat k aktivnímu využívání našich služeb.
Investoři mají za sebou zcela mimořádnou dvouletou jízdu. Když se podíváme na výnosy jednotlivých aktiv, jasně dominovaly akcie. Americké indexy trhaly rekordy, zbytek světa přinesl smíšený obrázek, ale celkově šlo o velmi příjemné investorské období. Hlavním tématem roku 2025 budou nejspíš obchodní války, které mohou značně uškodit leckterým odvětvím či ekonomikám. Na druhou stranu jsme si jimi prošli už v roce 2018, což trhy sice rozkolísalo, ale s odstupem času se otevřela řada nových zajímavých příležitostí v jiných regionech, než jsou jen asijské rozvíjející se trhy.
Když se vrátím k našim službám, pak jednou z těch klíčových, kterou budeme dále rozvíjet, je bankopojištění. Jedná se o jednu z našich hlavních konkurenčních výhod, zejména pro našeho klienta. Majetek, jenž klient díky bance získal nebo financuje, mu stejná finanční skupina chrání pojištěním a za velmi výhodných podmínek. ČSOB Pojišťovna je naší klíčovou součástí. Dlouhodobě roste nadprůměrně na trhu a svou zkušenost a proklientský přístup prokázala například při loňských povodních, kdy do jednoho měsíce od ničivé události mělo více než sedmdesát procent našich klientů peníze z pojistek na svých účtech.
ČSOB dále aktivně financuje energeticky úsporné bydlení a podporuje podnikatelské úvěry zaměřené na přechod k nízkoemisní ekonomice. Chceme i nadále být bankou, která přispívá k pozitivním změnám a vede ekonomiku k růstu a udržitelnosti. Přechod k efektivnější ekonomice s vysokou přidanou hodnotou je nutným předpokladem dalšího úspěchu české ekonomiky. České firmy podporujeme financováním, poradenstvím a mnoha dalšími produkty. Tato oblast je pro nás jednou z nejdůležitějších priorit a považujeme ji za stěžejní pro úspěch celé České republiky.
Banky dnes nespravují pouze finance, ale i klientská data, a navíc se stávají inovativními lídry na poli technologií. Trend digitalizace, akcelerovaný pandemií, pokračuje. Klienti očekávají, že vše bude dostupné online 24/7 – rychle, jednoduše a bezpečně. ČSOB na tento vývoj reaguje intenzivním rozvojem digitálních služeb. Mobilní bankovnictví ČSOB Smart aktuálně aktivně využívá téměř 1,5 milionu klientů, přičemž počet transakcí meziročně vzrostl o 33 %. Virtuální asistentka Kate za loňský rok uskutečnila téměř
6 milionů konverzací a společně s klienty vyřešila přes 7 milionů situací. Každoročně investujeme velké prostředky do inovací, abychom svým klientům poskytli ty nejpokročilejší a nejbezpečnější finanční služby. Klademe důraz na digitalizaci – například na možnost elektronického podpisu hypotečních smluv nebo plně online zakládání firemních účtů. Umělá inteligence (AI) se stala klíčovým nástrojem, který ČSOB využívá pro automatizaci procesů, zlepšení zákaznické zkušenosti a zvýšení efektivity. AI také hraje zásadní roli v oblasti kyberbezpečnosti, kde chrání naše klienty před kyberútoky. Jen za prvních devět měsíců roku jsme díky těmto opatřením zabránili podvodům v hodnotě 3,4 miliardy korun. Díky nasazení AI se nám daří automatizovat rutinní procesy, zlepšovat obchodní výsledky a flexibilně reagovat na regulatorní požadavky, čímž se snižují náklady a zvyšuje efektivita. Současně věnujeme pozornost vzdělávání veřejnosti v oblasti kyberbezpečnosti, aby se naši klienti cítili maximálně chráněni.
Letošní rok se ponese ve znamení pokračujícího růstu životní úrovně v České republice. K tomu přispěje zejména zvýšení reálných mezd, které povede k vyšším spotřebním výdajům domácností. Věříme, že díky jasné strategii, inovacím a důrazu na bezpečnost budeme i nadále silnou oporou svým klientům a přispějeme k rozvoji celé společnosti. Rok 2025 vnímáme jako příležitost pro další růst a posilování své role lídra na finančním trhu.
Autor: Aleš Blažek, generální ředitel ČSOB