Nová služba umožní poslat peníze bez znalosti čísla bankovního účtu. Pro možnost přijímání peněz bude nutné zaregistrovat telefonní číslo vedené u bankovního účtu do registru pro platby na kontakt. Tento registr bude spravovat ČNB.
„V registru je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů. Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Platbu na kontakt je možné zadat pouze v českých korunách. Maximální limit jedné platby je 5 tisíc korun, minimální částka je jedna koruna,“ uvedl Jan Schmidt, ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů v České národní bance (ČNB) na společné tiskové konferenci centrální banky a České bankovní asociace (ČBA).
Banky si od služby slibují především to, že se platby zjednoduší a eliminuje se chybovost při zadávání čísla účtu. „V platbách na kontakt dlouhodobě vidíme smysl, podíl plateb
do 5 tisíc korun, což je horní limit této služby, činí u našich klientů za první polovinu letošního roku přes 82 %. Asi jen málokdo si z hlavy pamatuje číslo svého bankovního účtu, ale vlastní číslo na mobil si pamatuje téměř každý, i proto věříme v její rozšíření,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace Air Bank.
„Nová služba se bude hodit zejména v situacích, kdy si klienti mezi s sebou potřebují rychle a snadno poslat menší finanční částky. Například při útratě v restauracích nebo při menších půjčkách mezi s sebou. Z našich dat víme, že přes 70 % všech jednorázových plateb zadaných v mobilním Georgi tvoří platby do výše 5 tiscí korun,” říká Ondřej Wallenfels, manažer platebních řešení v České spořitelně.
I díky stanovení horní hranice očekáváme využití zejména pro drobné platby mezi známými, třeba za oběd v restauraci nebo společnou dopravu,“ doplňuje Jan Bláha, obchodní ředitel Fio banky.
„ČSOB umožňuje tento typ platby přes aplikaci ČSOB Smart. V ní je možné jednoduše vyhledávat příjemce v adresáři mobilních kontaktů. Aplikace ČSOB Smart uživatele vždy nejprve upozorní, zda je příjemce registrován a je tedy možné Platbu na kontakt provést,“ vysvětluje Vladimír Vojtíšek, výkonný ředitel za oblast Daily Banking v ČSOB.
V Raiffeisenbank se domnívají, že lidem ušetří čas a platby se dále modernizují. „V moderním bankovním světě je důležité jít s dobou, proto je Raiffeisenbank mezi prvními bankami, které Platbu na kontakt zpřístupňují,“ komentuje Michal Plzák, ředitel online bankovnictví Raiffeisenbank.
Otázkou zůstává, zda si služba najde své místo mezi lidmi. „Mám obrovskou radost, že se nám společně s dalšími bankami podařilo pod hlavičkou České bankovní asociace pro klienty spustit dlouho očekávanou službu Platba na kontakt. Česká republika není jedinou zemí, kde byla podobná služba vyvinuta. Ve Švýcarsku například funguje služba TWINT, kterou využívají přibližně 4 milióny klientů. Z praxe v zahraničí vidíme, že je tento typ platebních služeb velmi populární a myslím si, že si Platbu na kontakt oblíbí i Češi,“ říká Monika Truchliková, manažerka týmu platebních metod Komerční banky.
Jen za první den se přes komerční banky do registru pro službu Platby na kontakt přihlásilo 155 tisíc telefonních čísel.