Mezi nejčastější důvody, proč by lidé využili možnost přistupovat přímo z internetového bankovnictví nebo mobilní aplikace jedné banky i ke svým účtům v jiných bankách, patří celkové zjednodušení a zrychlení (88 %). 67 % lidí by díky tomu mělo lepší přehled o svých penězích.
„Řada klientů má dnes účet ve dvou a více bankách a nyní se otevírá příležitost, aby banky svým klientům umožnily přistupovat přímo z jejich bankovnictví právě i k účtům, které mají klienti jinde. Jak dokládají výsledky průzkumu, pro většinu klientů by to bylo velmi pohodlné,“ říká Jakub Feldstein, vedoucí oddělení online aplikací Air Bank.
Podstatně méně Čechů říká, že by svůj bankovní účet propojili s nějakou další, nebankovní aplikací. Přistupovat na svůj účet přes jinou, nebankovní aplikaci by využilo jen 15 % respondentů, 46 % bylo proti, 39 % v tuto chvíli ještě neví.
Pokud by lidé umožnili přistupovat nebankovním aplikacím k údajům z jejich bankovního účtu, nejčastěji by svá data poskytli aplikacím technologických firem (50 %) nebo aplikacím telekomunikačních firem (24 %). Aplikacím fintech společností by svá data podle průzkumu poskytlo 9 % z těch, kteří by novou možnost využili.
„Někdy se o otevření bankovního rozhraní mluví jako o bankovní revoluci, která změní dosavadní výsadní vztah mezi bankou a jejím klientem. Ale pouhé vybudování datové infrastruktury k tomu stačit nebude. API jsou jen takové otevřené dveře. Bude záležet na každém hráči, ať už to bude fintech společnost, nebo právě i banka, jak dokáže příležitost využít,“ dodává Jakub Feldstein z Air Bank.
Důvody, proč by lidé nevyužili nové možnosti, které jim může nabízet propojení s bankovními i nebankovními aplikacemi, jsou u obou skupin stejné. Převládá obava o bezpečnost a na druhém místě je to, že respondenti podle svých slov novou službu nepotřebují.
Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil v lednu 2018 formou online dotazování na reprezentativním vzorku 506 respondentů ve věku 18 až 65 let.