V bezkontaktních platbách jsme evropskou jedničkou
Na sklonku roku 2016 bylo v České republice instalováno bezmála 115 tisíc platebních terminálů určených i pro bezkontaktní platby. Jejich prostřednictvím bylo realizováno téměř 493 mil. bezkontaktních transakcí o objemu 280,73 miliard korun. To znamená, že Češi každý den realizovali zhruba 1,35 milionů transakcí, přičemž průměrná výše jedné takové transakce činila 570 korun. Tato čísla nás řadí na špici evropských statistik ve využívání bezkontaktních plateb. Podle provedeného průzkumu však česká veřejnost o tomto prvenství příliš neví. Průzkum navíc ukázal, že se ve využívání moderních technologií podceňujeme. To, že máme nejširší síť platebních terminálů umožňujících bezkontaktní platby, správně určilo jen 12 % dotázaných. Na dotaz, ve které zemi je nejvyšší podíl bezkontaktních plateb, uvedlo Českou republiku správně 14 % respondentů. Z nabídnutých alternativ Češi vyhodnotili jako výrazně úspěšnější Německo (32 %), následovalo Finsko (27 %) a Velká Británie (20 %). „Digitalizace je jedním z důležitých hnacích motorů ekonomiky a český bankovní sektor ve srovnání s tím evropským drží tempo nebo se dokonce stává lídrem v oboru - od zmiňovaných bezkontaktních plateb, přes nabídku služeb prostřednictvím internetu či moderních aplikací pro správu osobních financí, až po využívání biometrických údajů, např. otisku prstů jako bezpečnostního prvku. A tímto směrem půjdou finanční produkty i nadále,“ vysvětluje Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci ČBA.
Graf 1: Ve které zemi je podle vás nejrozšířenější síť platebních terminálů pro bezkontaktní platby
Graf 2: Ve které evropské zemi je podle vás nejvyšší podíl tzv. bezkontaktních plateb?
Češi si nový účet raději založí na pobočce
Konzervativnější pohled na možné využití moderních technologií ukázali Češi i při preferenci formy založení bankovního účtu. 7 z 10 dotázaných (71 %) by zvolili založení na pobočce banky. Čtvrtina (25 %), především mladších respondentů, by využila on-line formu přes webové stránky banky. „Nejmladší generace, která se do internetového prostředí již narodila, ale i generace třicátníků zvyklá pracovat s moderními technologiemi, jsou častěji zastánci elektronické komunikace i při založení účtu,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumu v agentuře SC&C, a doplňuje: „Na druhé straně generace seniorů upřednostňuje osobní kontakt a možnost dotázat se na vše potřebné přímo na pobočce.“ Zprostředkovaně, například přes finančního poradce, by si založila účet jen 3 % dotázaných.
Co by pro nás znamenalo zrušení hotovosti?
Zrušení hotovosti vnímají Češi spíše pesimisticky. Pro 4 z 10 dotázaných by neexistence hotovosti znamenala omezení svobody, tato představa je nepřijatelná především pro obyvatele menších měst.
Svět bez platidel by jako zjednodušení života vnímala jen třetina dotázaných, hlavně z mladší generace a těch, kteří se nebojí a jsou zvyklí využívat platbu kartou.