Přejít k hlavnímu obsahu
Kapesné dostává většina dětí od první třídy, třetina školáků má i vlastní bankovní účet
Většina dětí dostává od nástupu do školní výuky kapesné. Jeho výše se pohybuje u těch nejmladších okolo stokoruny měsíčně. S přibývajícím věkem rodiče neváhají dávat svým potomkům v průměru i násobně vyšší částky. Aktuální průzkum Poštovní spořitelny také ukázal, že třetina školou povinných dětí má svůj vlastní bankovní účet, platební kartu pak necelá pětina.

Graf: Průměrné kapesné, které děti dostávají na měsící (v Kč)

Výše kapesného se liší podle věku i podle ekonomických možností každé rodiny. Na prvním stupni základní školy dostávají děti v průměru 127 korun, na druhém stupni už je to 343 korun a u středoškoláků a starších gymnazistů je to dokonce 842 korun měsíčně. Většina žáků dostává kapesné hned od první třídy. „Čím dříve se děti začnou seznamovat s hodnotou a funkcí peněz, tím lépe. Důležitější, než výše kapesného, je ale jeho pravidelnost,“ říká Přemysl Hanzelka, ředitel Segmentu Poštovní spořitelny.

Každý třetí školák má také svůj vlastní účet v bance. Rodiče ho v průměru zakládají okolo devátého roku života, tedy zhruba ve čtvrté třídě. Platební karta ale u dětí stále ještě běžná není, ačkoli je banky nabízejí už od osmi let. Celkem ji podle průzkumu má 18 procent školáků a v průměru kartu dostávají až v 18 letech. „Může to být dáno tím, že rodiče nemají důvěru ve schopnosti svých potomků nakládat s platební kartou v mladším věku a raději čekají, až ji bude dítě skutečně potřebovat,“ myslí si Hanzelka.

Zodpovědnost za vštěpování základů nakládání s penězi u dětí ve většině případů přebírají právě rodiče. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že své děti učí finanční gramotnosti doma. Sedmnáct procent rodičů je přesvědčeno, že žádné velké vzdělání v tomto ohledu není potřeba, protože se děti vše naučí samy. Část rodičů v tomto ohledu spoléhá také na školu, která by podle nich měla jejich dětem informace o zacházení s penězi předat.

S výukou finanční gramotnosti mohou školám výrazně pomoci právě instituce z finančního trhu jako například banky, které v rámci svých společensky odpovědných aktivit vzdělávání žáků mnohdy aktivně podporují. „Skupina ČSOB se zasazuje o výuku finanční gramotnosti na školách již od roku 2016. Za dobu působnosti programu navštívili zaměstnanci skupiny téměř 300 škol a proškolili více než 25 tisíc žáků,“ zhodnocuje Stanislav Hötzl, který má na starosti projekt Finanční vzdělávání ČSOB pro školy.

 

Datum vytvoření: 27/08/2019

linkedin

Komentáře komentáře
Trumpova reciproční cla: 20 % na české a EU exporty a 25 % cla na auta, železo a hliník Reciproční cla? Reciproční cla v Trumpově pojetí neberou v potaz pouze cla ... Jaromír Šindel, hlavní ekonom ČBA
Profile picture for user Jaromír Šindel
Trumpův šok. Jak nejistota ovlivňuje ekonomiku a trhy Prvotní dopad Trumpových vesměs chaotických politik – zejména na poli obchodních... Dominik Rusinko, hlavní ekonom ČSOB Private Banking
Profile picture for user Dominik Rusinko
Spoříme a málo investujeme Domácnosti si sice velmi mírně polepšily, co do reálných výdělků, o něco více sp... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek