Přejít k hlavnímu obsahu
AI nám zrychlilo práci asi čtyřikrát
To říká Nicki Bull Bisgaard, zakladatel a CEO společnosti EedenBull. S ním jsme měli možnost hovořit během konference WebSummit Qatar. Ten zde představoval svoji unikátní aplikaci pro malé a střední podniky (SME), která je k nim distribuována přes banky. Co platforma nabízí? Jak z jednotlivých funkcionalit profitují banky a SME? K čemu využívá EedenBull umělou inteligenci a jaké jsou plány společnosti na nejbližší období?
Nicki Bull Bisgard

Můžete EedenBull ve stručnosti představit?

EedenBull je platforma, která je určená pro SME. Její zvláštností je, že její distribuce probíhá přes banku. EedenBull je tedy nabízen SME pod hlavičkou banky, což posiluje její vztah s klientem. Dochází k propojení bankovního účtu klienta s EedenBull platformou, což zjednodušuje řadu úkonů pro SME.

Díky naší platformě jsou tyto podniky schopny lépe a efektivněji řídit své výdaje a analyzovat. Mají možnost mít lepší kontrolu na platebními kartami své firmy. Usnadňuje jim pochopit, co vlastně nakupují, odkud a za kolik. Co nejvíce se snažíme jim pomoci zautomatizovat tento proces.

Jaké benefity z toho plynou pro banku?

Banka díky naší platformě může přinést jedinečnou přidanou hodnotu svým klientům. Když se podíváme na banky celosvětově, tak v jejich nabídce nenajdeme příliš specifických produktů pro SME segment. Jejich cílem jsou buď spotřebitelé, a nebo velké korporáty. Segment SME byl trochu v pozadí i to se v posledních letech ale mění.

Jak těžké bylo dostat vaše řešení do bank? Kde banky shledávaly největší překážky při implementaci?

V zásadě jsme se v bankách setkávali se dvěma nejčastějšími problémy. Prvním argumentem bylo, že momentálně nemají prostor pro implementaci našeho řešení. Vymlouvali se na to, že aktuálně řeší větší projekty a jejich IT oddělení je zaneprázdněno. My jsme se proto rozhodli standardizovat integraci naší platformy ve spolupráci s klíčovými platformami z bankovního a platebního sektoru. A pak jsme mohli přijít za banko a říct, že pro implementaci EedenBull nemusí udělat vlastně nic. Začali jsme také napřímo spolupracovat s vydavateli platebních karet – například s Visou.

Co byl ten druhý případ?

Některé banky nás odmítaly s tím, že jejich strategie je budovat si veškerá řešení v rámci banky. Když se vrátím tak o 10 let zpátky, tak to byla většina bank. Poté však zjistily, že řada jejich projektů končívá neúspěchem.

Co bylo důvodem tohoto neúspěchu?

Banky neměly kapacity a potřebné experty z různých oborů. A i pokud je měly, tak zjistily, že vytvoření takového produktu zabere poměrně hodně času. My na to, že banky chtějí mít všechno pod kontrolou, reagovaly tak, že jsme jim daly licenci na naši platformu.

Říkáte, že když se podíváte 10 let zpět, tak banky si chtěly všechno budovat samy. Pomohla v tomhle regulace?

Ano, zcela nepochybně. Banky se musely více otevřít, například v reakci na PSD2 a koncept open banking. Řekl bych ale, že se změnila také mentální nastavení v těchto institucích. Vlastně si ti lidé uvědomili, že jim spolupráce s třetími stranami přinese řadu benefitů. Určitou roli v tomhle hrála i pandemie covidu-19, kdy se řada věci musela přenést nuceně do digitálního světa kvůli omezení kontaktu a banky musely reagovat na zcela novou situaci a potřebovaly reagovat rychle.

Máte nějakou zpětnou vazbu od bank, jak jim pomohla spolupráce s vámi?

Největší přínos vidíme v oblasti dat. Banky mají spoustu dat. Oni budou protestovat proti tomu, co teď řeknu, ale z mého pohledu je nevyužívají tak, jak by mohly. Myslí si, že to dělají dobře, ale já si myslím, že to není úplně pravda. V bankách je k dispozici několik skupin dat. Jedná se o informace o klientovi, mají přehled o pohybech a zůstatcích na účtech a produktech. Nejdůležitější z mého pohledu jsou transakční data, která jsou schopna skutečně popsat, co se děje v pozadí.

Transakční data ukazují, jaké jsou preference klienta, co ve skutečnosti nakupuje, odkud, za kolik nebo kdy to nejčastěji nakupuje. Tohle vše díky naší platformě banka přehledně vidí. Banka to může potom využít k vytváření speciálních personalizovaných nabídek, doporučení produktů apod.

Představte si klienta a banku a mezi nimi skleněnou plochu, na které jsou data. Oba se na ní dívají z různé strany, ale vidí zde to, co potřebují. Ta skleněná plocha je naše platforma. Je to win-win situace pro banku i SME.

Zabývali jsme se bankami. Teď se pojďme podívat na SME. Co je z jejich pohledu největší výhodou?

Dochází k zvýšení provozní efektivnosti, automatizaci procesů, lepší kontrole výdajů. Naše platforma se dokáže velmi dobře napojit na účetní programy daných podniků, takže to usnadňuje i tuto oblast. Dochází k automatické kontrole toho, že lidé, k tomu ve společnosti určení, nakupují ty správné věci od správných dodavatelů, ve správný čas. Platforma umí označit transakce, které podle ní proběhly jinak, než by měly.

Můžete popsat nějakou situaci, kdy například platforma označí transakci jako nestandardní?

Samozřejmě. Představte si, že váš zaměstnanec jede na služební cestu. Firemní kartou následně zaplatí hotel. To platforma vyhodnotí jako standardní nákup. Během večera se však rozhodne, že si připlatí saunu a bazén z firemní karty. To už platforma vyhodnotí jako podezřelou transakci a označí ji vlaječkou. Odpovědní lidé si pak mohou zkontrolovat takto označené platby.

Je EedenBull využitelný i ve větších podnicích?

Můžou naši platformu využít, ale je to složitější. Na pozadí těchto firem často běží celá řada procesů a je velmi těžké je zachytit. My se soustředíme hlavně s SME, těm šijeme naši platformu na míru.

Velkým tématem je v současnosti umělá inteligence? Jak s ní pracujete v EedenBull?

Používáme umělou inteligenci k testování našeho kódu. Podařilo se nám díky tomu snížit zátěž testování o 70 %. Využíváme ho i k samotnému programování. Výrazně nám to urychlilo celé naše fungování. Nyní vydáváme novou verzi EedenBull s upravenými funkcionalitami každých 14 dní. Dříve to byly 2 měsíce. To znamená čtyřnásobné zrychlení. To je velmi výrazný nárůst produktivity.

A co vaše platforma? Používá prvky umělé inteligenci?

V platformě slouží umělá inteligence ke kontrole transakcí a výdajů a označování nestandardních položek na základě historických dat. Umožňujeme také, aby uživatelé například napsali svůj požadavek klasickými slovy. Uvedu příklad: „Ukaž mi dodavatele, u kterých mi v loňském roce klesaly odběry.“ A platforma vám poskytne výsledek.

S kolika bankami aktuálně spolupracujete? Co plánujete v nejbližší budoucnosti?

Momentálně spolupracujeme asi s 55 bankami. Na naší platformě aktuálně funguje něco kolem 5 tisíc podniků. Na konci roku 2024 bychom chtěli dosáhnout 25 tisíc, což znamená pětinásobek. To není malý cíl. Aktuálně dolaďujeme spolupráci s několika dalšími bankami a máme také dojednané některé další. Zaměřujeme se na instituce v severní Evropě, střední Evropě, Blízký východ, Indie a další regiony v Asii, Austrálie, Nový Zéland.

Říkáte, že chcete spolupracovat s bankami ve střední Evropě. Je zde z vašeho pohledu něco specifického?

Ve střední Evropě žádný zásadní problém nevidíme. Jedná se o Evropskou unii, takže z regulatorního pohledu je to jako v jiných regionech. S čím se setkáváme v některých zemích, je požadavek, aby byla data skladována v datovém centru, které se nachází na území tohoto státu. To nám občas trochu komplikuje situaci. To není ale případ střední Evropy, ale Argentiny, Turecka, Saudské Arábie apod.

Datum vytvoření: 23/04/2024

linkedin

Komentáře komentáře
Německo čekají předčasné volby již v únoru. A novou vládu mizerná ekonomika Podobně jako v USA bude zásadním tématem voleb ekonomika. Na rozdíl od americké ... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflaci táhnou nahoru služby Hlavním problémem české – podobně jako evropské – inflace zůstávají služby. Zatí... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Po čase konečně nudné zasedání Fedu Pomineme-li otázky na to, zda šéf Fedu Powell zůstane v úřadu, pokud bude novým ... Jan Čermák, analytik ČSOB
Profile picture for user Jan Čermák