
Lepší vypovídací schopnost účetních závěrek
Od 1. ledna 2016 budou rozlišovány kategorie účetních jednotek – mikro účetní jednotka, malá účetní jednotka, střední účetní jednotka a velká účetní jednotka. Začlenění příslušné účetní jednotky do dané kategorie závisí na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií (tj. hodnota aktiv netto, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců) k rozvahovému dni. Různé kategorie účetních jednotek podléhají různým účetním povinnostem.
Kategorii účetní jednotky určují tato kritéria:
|
Aktiva celkem |
Roční úhrn čistého obratu |
Průměrný počet zaměstnanců |
Mikro účetní jednotka |
Do 9.000.000 Kč |
Do 18.000.000 Kč |
Do 10 |
Malá účetní jednotka |
Do 100.000.000 Kč |
Do 200.000.000 Kč |
Do 50 |
Střední účetní jednotka |
Do 500.000.000 Kč |
Do 1.000.000.000 Kč |
Do 250 |
Velká účetní jednotka |
Nad 500.000.000 Kč |
Nad 1.000.000.000 Kč |
Nad 250 |
Kategorizace umožňuje lépe přizpůsobit povinnosti při vykazování a zveřejňování informací z účetnictví. Česká republika tedy zakotvila do zákona, že mikro účetní jednotky budou zveřejňovat účetní závěrku, která bude obsahovat jen rozvahu a přílohu. Naopak střední a velké účetní jednotky budou mít účetní závěrku složenu z pěti částí, kdy k rozvaze, výkazu zisků a ztrát a příloze budou ještě sestavovat přehled o peněžních tocích a přehled o změnách ve vlastním kapitálu. Z toho je patrné, že od středních a velkých společností dostanou jejich věřitelé více informací než v minulosti.
Rozšíření povinnosti sestavit konsolidovanou účetní závěrku
V odborné veřejnosti je v současnosti diskutována významná změna v pravidlech pro sestavování konsolidované účetní závěrky. Tato povinnost se vztahuje na skupiny podniků, u kterých se posuzuje, zda přesahují dvě ze tří následujících kritérií:
Aktiva celkem |
Obrat celkem |
Počet zaměstnanců |
---|---|---|
100 mil. Kč |
200 mil. Kč |
50 |
Pokud tedy vaši klienti jsou společnosti ve skupině, která ke konci účetního období započatého od 1. 1. 2016, přesáhne dvě z výše uvedených kritérií, máte za rok 2016 možnost poprvé získat od svých dlužníků konsolidovanou účetní závěrku.
Jaké výhody přináší sestavení konsolidované účetní závěrky klienta pro financující banku?
Konsolidovaná účetní závěrka se skládá z konsolidované rozvahy, konsolidovaného výkaz zisku a ztrát a přílohy. Věřitelé tak uvidí celkový pohled na majetek skupiny (po vyloučení vzájemných vztahů, což není jen prostý součet majetků z individuálních účetních závěrek), uvidí i výkonnost skupiny směrem ven (opět zjistitelné z výkazu zisků a ztrát po vyloučení vzájemných obchodů).
Další výhodou pro věřitele je povinnost, že každá konsolidovaná účetní závěrku musí ověřena auditorem.
Může dokonce nastat situace, že všechny společnosti ve skupině jsou tak malé, že nemají povinnost auditu, celkem však za skupinu byla překročena výše zmíněná kritéria. Do skupiny podniků tak přijde povinnost sestavit konsolidovanou účetní závěrku s povinným auditem. Auditor takovéto konsolidované závěrky zcela jistě bude chtít provést audit individuálních účetních závěrek společností, které do této konsolidované závěrky vstupují.
Spolu s auditem je možno zmínit, že do skupiny musí přijít i kvalitní účetní, protože příprava konsolidované účetní závěrky je přece jen velmi, velmi kvalifikovaná práce. Tato práce spočívá například v tom, že musí být nastavena stejná účetní pravidla pro celou skupinu, tedy musí být používán stejný přístup k přepočtu cizoměnových položek na české koruny, k oceňování zásob, k tvorbě opravných položek k pohledávkám. Dále musí konsolidující účetní jednotka nastavit účetní systémy na snadnou identifikaci vzájemných těchto vztahů.
Tato povinnost nemusí být vnímána vždy jako výhoda pro podnikatele, protože mu přinese dodatečné náklady. Jistě je však výhodou pro věřitele, protože mu přinese další kvalitní informací o majetku, závazcích a výkonnosti celé skupiny. Tyto informace mohou být využity bankami, pokud chtějí poskytovat dalších zdrojů financování do podniků ve skupině.



