Přejít k hlavnímu obsahu
Jaké šance má vznikající kodex pojišťoven?
Prodej životního pojištění má dlouhodobě špatnou pověst. Reputaci by měl napravit kodex pojišťoven. Jeho tvůrci si od něho slibují jasnější pravidla pro koncového zákazníka.

Skupina AXA a společnost Deloitte představily koncept na kvalitu životního pojištění z pohledu klienta a kroky k napravení situace. Podle zástupců obou firem vzniká kodex pojišťoven, který je zaměřen na standardizaci prodeje životního pojištění. Aktuální verzi chtějí volně distribuovat ostatním pojišťovnám působícím v Česku včetně profesních asociací. Záměrem projektu je vyvolat diskusi a vrátit pokřivený trh zpět na evropskou úroveň.

Ze strany pojišťoven je o případný etický kodex standardu prodeje životního pojištění zájem. „S iniciativou, kterou zmiňujete, se rádi seznámíme. A to v momentě, kdy budou detaily poskytnuty dalším pojišťovnám jako podklad pro další diskuzi a případné rozpracování,“ řekl Jiří Fialka, pojistně-technický ředitel České pojišťovny a dodal: „Jsme pro to, aby pojišťovny dostaly šanci takový kodex navrhnout a pokusit se najít shodu se státními institucemi – s ČNB, s MF, s finančním arbitrem.“ Fialka vnímá velkou potřebu vytvoření kodexu, který bude říkat, čím pojištění (a obzvláště životní pojištění) přispívá společnosti a jak má těchto cílů dosahovat. „A samozřejmě i omezení praktik, které už nepovažuje za přijatelné,“ doplnil Fialka.

Nutnost etického kodexu spatřuje AXA především kvůli katastrofální situaci na trhu zprostředkování životního pojištění. Známou proprietou je předčasné ukončování smluv, nekalé obchodní praktiky a nevhodná produktová nabídka pro klienta. Ten často nerozumí podmínkám v pojistné smlouvě, respektive s ní nemá problém do situace, kdy mu vzniká pojistné plnění. Poté zpětně zjišťuje, co si to vlastně sjednal.

Etický kodex však není jedinou nelegislativní normou, která na trhu vzniká. Profesní asociace finančních a pojišťovacích zprostředkovatelů vedou interní diskuse na téma interních pravidel práce při poradenství a při kontrole kvality. Regulace v podobě zákona č. 38/2014 Sb. není jediným řešením pro zvyšování kvality. ČNB vítá samoregulaci zaměřenou na užitek pro koncového klienta. Podobně je na tom i začátek diskuse s Českou asociací pojišťoven, která je připravena diskutovat problematiku i s dalšími svými členy.

Datum vytvoření: 29/08/2014
-- Redakce

linkedin

Komentáře komentáře
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls. Kam až se česká měna podívá? Na domácím poli hraje koruně do karet změna očekávání ohledně snižování tuzemský... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v dubnu výrazněji vzrostla kvůli potravinám Za překvapením stál z našeho pohledu především daleko svižnější růst cen potravi... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Služby přebírají otěže ekonomiky Za první kvartál vzrostly reálné tržby odvětví spadajících pod služby mezičtvrtl... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek