„Chtěli jsme vyjít vstříc našim klientům, kteří se z jakéhokoliv důvodu dostali do finanční tísně. Věříme, že jim tento krok pomůže postavit se opět na vlastní nohy,“ říká Tereza Kaiseršotová, tisková mluvčí Raiffeisenbank, která se společně s Raiffeisenbank stavební spořitelnou do akce zapojily. Nabídka se v tuto chvíli týká 6 tisíc smluv. Pokud by se přihlásili všichni dlužníci, odpustila by banka na sankcích více než 120 milionů korun.
Zapojila se také Česká spořitelna a její Stavební spořitelna. Banka bude oslovovat klienty s nesplaceným dluhem, který je již vymáhán v exekuci, pomocí SMS zpráv. Spustila také speciální linku 956 777 385, kde mohou klienti zjistit výši jistiny ke splacení a účet, na nějž mají dlužnou jistinu zaplatit. Po zaplacení jistiny se pak již Spořitelna postará o veškerou komunikaci s exekutory a zajistí vymazání zbývajícího dluhu a ukončení exekuce klienta.
„Milostivé léto vnímáme jako velice prospěšný nástroj pro snížení dluhové zátěže zejména nízkopříjmových skupin obyvatel, která tak či onak ovlivňuje prosperitu celé společnosti. Věříme, že i každým dalším pokračováním Milostivého léta bude počet žadatelů násobně růst, a to i s ohledem na fakt, že start Milostivého léta byl v roce 2021 negativně ovlivněn počáteční neochotou zejména velkých zdravotních pojišťoven zapojit se do této akce,” říká Lukáš Kulhavý, šéf nezajištěných úvěrů v České spořitelně.
„Naším cílem v rámci Milostivého léta je klientům v exekuci maximálně usnadnit splacení jistiny, proto na sebe přebíráme veškerou komunikaci s exekutory a klient pouze zaplatí dlužnou částku na náš účet. Věříme, že tak celý proces maximálně urychlíme a motivujeme co nejvíce klientů, aby této nabídky využili a zbavili se exekuce,“ říká Marek Ambrož, který je ve Spořitelně odpovědný za proces restrukturalizací.
Air Bank, stejně jako loni, napřímo osloví své klienty, kterých se její akce týká, s individuální nabídkou řešení. Banka jim nabídne prominutí části dluhu.
„To, jak důkladně si v Air Bank zakládáme na odpovědném půjčování, dokazuje nejen naše každoroční vítězství v Indexu odpovědného úvěrování, který sestavuje organizace Člověk v tísni, ale například i velmi nízký počet našich klientů, kteří se dostávají do problémů se splácením,“ říká Veronika Benešová, která má v Air Bank na starosti spotřebitelské půjčky, a dodává: „Naše půjčky stavíme tak, aby se dokázaly klientům flexibilně přizpůsobit. Ať už v časech dobrých, kdy si klienti mohou splátku zvýšit nebo půjčku bezplatně předčasně splatit, tak i v těch těžších, kdy si jednoduše online mohou svou splátku snížit nebo využít bezplatné dvouměsíční splátkové prázdniny. Pokud se stane, že se klient dostane do situace, kdy mu ani takováto maximální flexibilita nepomůže, je důležité nestrkat před problémem hlavu do písku a aktivně ho s bankou řešit. A proto se opět připojujeme s naší akcí k myšlence Milostivého léta, abychom i tímto způsobem dali vědět, že jsme stále otevření k tomu, najít společně řešení.“
U Monety využít speciální nabídky mohou lidé, kteří jsou v prodlení se splácením svých finančních závazků o více než 90 dní i osoby v exekuci. Ty mají tři měsíce na doplacení dlužné jistiny. Sankční poplatky a úroky z prodlení jim banka následně odpustí. Příležitosti zbavit se části dluhů nebo ukončit svou exekuci v rámci Milostivého léta II doposud využilo 43 klientů s celkovou výší dluhu 10 milionů korun.