Spotřebitelská důvěra je ve srovnání s předchozím měsícem trochu pochmurnější. Ve srovnání s březnem se snížila o 1,3 bodu (na 2,0 body). Nicméně i přes tento pokles jsou spotřebitelé stále pozitivněji naladěni než v dubnu předchozího roku, kdy ještě byli mírnými pesimisty (-3,8 bodu). Navíc kladná hodnota je spíše raritou než běžným stavem, proto lze hodnotit dubnový optimismus Čechů jako stále velmi vysoký. Obavy z vlastní finanční situace či ze zvýšení nezaměstnanosti se pro následující rok mezi spotřebiteli nemění. Náladu ovšem negativně ovlivnily obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace.
Klesající trend důvěry byl kromě spotřebitelů zaznamenán také mezi průmyslníky. I přes tento meziměsíční pokles o jeden bod je důvěra v průmyslu na srovnatelné úrovni jako v dubnu loňského roku (duben 2015: 3,0 body; duben 2014: 3,3 body). Průmyslníci hodnotí svou současnou ekonomickou situaci pozitivněji a v následujícím období nepředpokládají žádné výrazné změny. To, co jim nyní přidává na vráskách, je snížení celkové i zahraniční poptávky. Slabý zájem o jejich produkci v dubnu totiž akcentovala jako hlavní bariéru růstu produkce téměř polovina firem. Ještě na začátku roku byla v tomto směru situace příznivější a tehdy také podstatně více továrníků nevidělo vůbec žádné překážky pro jejich podnikání. Nicméně prozatím horší nálada nepředstavuje žádné drama, což dokazují investiční chutě. Průmyslníci hodlají letos podle průzkumu o necelou desetinu navýšit kapitálové výdaje a rozdílem oproti minulým letům je to, že valná část peněz by měla směřovat do rozšiřování výrobních kapacit.
Dubnová důvěra stavebníků a firem v obchodě a ve službách je optimističtější. Důvěra stavebníků v dubnu chytá druhý dech a ve srovnání s březnem se zvýšila o 5,0 bodů. Důvodem je především vyšší poptávka, která by se v dalších měsících měla konečně odrazit i v růstu zaměstnanosti. Vzhledem k očekávání stavebníků a jejich hodnocení současných podmínek bychom se i v následujících měsících mohli těšit alespoň ze stejně pozitivních výsledků jako nyní.
K nejvyššímu zvýšení důvěry vzhledem k předchozímu měsíci došlo mezi firmami v obchodě. Důvěra podnikatelů v těchto firmách se zvýšila o šest bodů. Vyšší úroveň důvěry je patrná i v meziročním srovnání. Rostoucí důvěra obchodních firem je odrazem lepší situace na trhu práce a téměř nulové inflace, které generují růst spotřebitelské poptávky.
V prvních čtyřech měsících letošního roku se celková důvěra spotřebitelů a podnikatelů pohybuje stále okolo deseti bodů a v meziměsíčním srovnání tak zaznamenává pouze nepatrné změny. Dubnové výsledky potvrzují, že důvěra je na relativně vysoké úrovni a dále by se mohla odrážet ve vyšším utrácení a rostoucích investicích.