Snahy o založení banky Českou poštou nejsou nové. Informace proběhla médii například v září 2010, kdy se rovněž spekulovalo nad tím, co bude po roce 2017,. kdy končí partnerská spolupráce mezi Českou poštou a ČSOB, která na pobočkách pošt provozuje koncept Poštovní spořitelny. Jde o úspěšnou spolupráci, neboť obě instituce v roce 2007 prodloužily smlouvu o vzájemné spolupráci. Jednání probíhají v dostatečném předstihu a při prodloužení spolupráce nebylo až do poslední chvíle jasné, zda-li se mezi sebou oba subjekty dohodnou a za jakých podmínek. V prvním desetiletém smluvním období platila ČSOB zhruba miliardu korun ročně, nyní již tato suma činí 1,5 miliardy korun.
Česká pošta vstupuje do nové éry. Plánuje vlastní banku. Zamává tak dosavadnímu provozovateli bankovních služeb ČSOB a jejímu konceptu Poštovní spořitelny? Z distribučního hlediska má dostatečně velkou sílu, což ostatně potvrdila v roce 2012, kdy „listonoši“ sjednali přes 50 tisíc smluv tehdejšího penzijního připojištění. K tomu je nutné připočítat i doplňkové finanční služby, které jsou zaměřené na prodej pojistek nebo penzijních produktů 2. a 3. pilíře zreformovaného důchodového systému.
Úvahy o vytvoření vlastní banky rozvířilo sdělení Jana Mareše, předsedy dozorčí rady České pošty, s. p. „Myslím si, že varianta, že by pošta měla vlastní bankovní licenci, je určitě důležitý bod ke zvážení. Je to něco, co může mít pro tak malou zemi, jako je Česká republika, zásadní makroekonomické dopady,“ řekl Mareš. V okolních zemích podobný koncept funguje dobře.
Na první pohled se jeví oznámení založení banky jako posílení vyjednávací pozice s ČSOB ohledně pokračování partnerství. Dává smysl a zapadá do sebe. „Myšlenka, že bychom chtěli tímto oznámením nějakým způsobem ovlivňovat současný obchodní vztah s ČSOB, je mylná. Vzhledem k dlouholeté spolupráci se Pošta jistě nemusí uchylovat k takovým trikům. Jednak by to nemělo smysl, jednak má sdělení Jana Mareše reálný základ. Smlouva s tímto aliančním partnerem končí za tři roky, možné další cesty vývoje finančních služeb na České poště jsem vám nastínil,“ řekl Ivo Mravinac, tiskový mluvčí České pošty a dodal: „Možnost, že by Česká pošta mohla mít banku, je uvedena ve strategii střednědobého vývoje pošty. Popravdě to není myšlenka úplně nová.“
Cílování na rok 2017
Rok 2017 může být zlomový pro celou řadu institucí a státních orgánů. Česká pošta si založí vlastní banku, ČSOB přijde o jeden z distribučních kanálů, Česká národní banka začne dozorovat subjekt, jehož management bude zcela v rukou politiků. „O tom, zda budeme mít po roce 2017 silného bankovního partnera či partnery anebo vlastní banku, bude rozhodovat vlastník, tedy stát,“ řekl Mravinac.
Na druhou stranu nebude vznik nové banky jako rána z nebes, nýbrž úkonem na nejméně několik let. Konkurenti se mohou na nového soka připravit v dostatečném předstihu. „Stane-li se tak, nebude to znamenat, že se Česká pošta touto cestou opravdu vydá. Musí však být na tuto možnost připravena, protože zřízení banky není otázkou jednoho měsíce. Jisté je, že se bude muset rozhodnout vcelku brzy,“ dodal Mravinac, podle kterého by Pošta nežádala o bankovní licenci, kdyby nemohla naplnit požadovaná kritéria. Aktuálně je tak podle Mravinace zbytečné zacházet do detailů, neboť o žádosti není zatím rozhodnuto.
„Mezi ČSOB a Českou poštou existuje alianční smlouva, která jako celek platí do roku 2017 a jejíž významná obchodní část platí až do roku 2022,“ řekla Martina Slavíková, tisková mluvčí Ery a Poštovní spořitelny spadajících pod ČSOB. Podle mluvčí je synergie mezi ČSOB a Českou poštou významná především díky tomu, že svému partnerovi přináší banka významné výnosy na pokrytí nákladů na pobočkovou síť. „Jsme přesvědčeni, že efektivita a výhodnost tohoto řešení, kdy jeden subjekt především poskytuje síť a druhý partner bankovní infrastrukturu, kapitál a know-how, je pro klienty velmi vysoká a mohou z ní profitovat nyní i v budoucnu. Klienti ČSOB, Poštovní spořitelny a Ery jsou významnými uživateli finančních a dalších služeb poskytovaných na České poště a my věříme, že Česká pošta vezme přání těchto klientů při svém dalším strategickém rozvoji v úvahu,“ dodala Slavíková.
Budoucnost České pošty
Podle ministra vnitra Milana Chovance by měla být Česká pošta především rychlá a flexibilní instituce, která je dostupná pro všechny občany. Samotná Pošta se chce zaměřit na zlepšení služeb v oblasti listovních a balíkových zásilek. Mezi další cíle řadí hledání co nejpřívětivěšjího modelu pro poskytování bankovních a pojišťovacích služeb. Podnik má také ambici stát se centrální nákupní organizací státu a jeho výhradním logistickým partnerem po celém Česku. Instituce má pro stát klíčovou roli především v rámci vztahu stát-občan, jako je sčítání lidu, volby, maturity. Kromě toho má ČP vliv i na distribuci dluhopisových emisí a účtenkové loterie. Státní podnik chce využít i svého strategického zázemí a vyvíjí koncept poštovních lékáren.
Dohled ČNB
Požádali jsme Českou národní banku o odpovědi na otázky, které se týkaly dohledu nad bankou, kterou by založila Česká pošta. Zajímalo nás, jestli by se dozor lišil od toho, který centrální banka uplatňuje v současnosti u obchodních bank. Případně, jestli ve státní bance nevidí centrální bankéři nějakou hrozbu pro tuzemský bankovní systém. „Dané otázky jsou předčasné vzhledem ke skutečnosti, že nejsou známy detaily daného záměru, bez jejichž znalosti nelze podat kvalifikovanou odpověď,“ sdělila Kateřina Bartůšková z tiskového odboru České národní banky.
Aktivity České pošty
Česká pošta, státní podnik se již dávno nevěnuje jen listovním službám. Na jejich pobočkách si lze koupit denní a další merkantilní tisk, výherní losy nebo třeba některý z finančních produktů. Mezi spolupracující partnery patří kromě uvedené ČSOB ještě Česká pojišťovna, Home Credit, Českomoravská stavební spořitelna a Raiffeisen stavební spořitelna a dále pak ČSOB Penzijní společnost a Penzijní společnost České pojišťovny. Česká pojišťovna tak představuje pro Českou poštu dalšího významného partnera, který však nedosahuje takové důležitosti jako Československá obchodní banka a její bankovní značky. Produktově je možné sjednat a servisovat jak ryze bankovní produkty (běžný účet, vkladní knížky, spotřebitelské úvěry), tak i pojišťovací produkty (životní a neživotní pojištění a povinné ručení). Na vybraných pobočkách Pošty je možné sjednat úvěr od společnosti Home Credit.
To však není všechno, od loňského října je možné na vybraných pobočkách koupit slitky investičního zlata. S projektem Česká pošta pokračuje i nadále a pozvolna ho zavádí na další pobočky.
Česká pošta v číslech
Česká pošta, s. p. zaměstnává 31 887 zaměstnanců a v roce 2013 vygenerovala čistý zisk před zdaněním ve výši 276 milionů korun, což je oproti roku 2012 méně o 30 milionů korun. Provozní výnosy klesly meziročně o 528 milionů korun na 19,797 miliardy korun. Hlavním důvodem poklesu bylo snížení tržeb z vnitrostátních listovních zásilek (obyčejného a doporučeného psaní) o 662 mil. korun. Výnosy z obstaravatelské činnosti poklesly o 93 milionů korun. Hlavním důvodem byl pokles odměn od penzijních společností.
Zprostředkovatelskou sílu České pošty lze demonstrovat na základě údajů uvedených ve výroční zprávě za minulý rok. V ní se uvádí, že instituce ve spolupráci s Českou národní bankou vyškolila a nechala certifikovat více než tři tisíce zaměstnanců České pošty, kteří získali způsobilost k prodeji nových produktů penzijních společností v prostředí Podniku, jak ve výroční zprávě Pošta sebe sama nazývá a ze které dále citujeme: „Faktické prodeje však dosáhly jen zlomek toho, co bylo předpokládáno a plánováno do výnosů České pošty,“ uvádí se ve výroční zprávě. Podle tohoto dokumentu se v uplynulém roce nepodařilo dosáhnout plánovaných výnosů z prodeje produktů aliančních partnerů a následných služeb. Mezi příčiny patřila celková hospodářská situace v České republice, vrcholící recese a pokles reálných příjmů obyvatelstva. Šetřili nejen zákazníci, ale úspory byly patrné i v marketingových rozpočtech aliančních partnerů.“