Skupina ČSOB je připravena pomoci svým klientům ve složité finanční situaci. Nabízí možnost snížení či odkladu splátek. Počet klientů, kteří tuto možnost prozatím využili, je nižší než v době pandemie.
Obecně by klienti měli svou finanční situaci řešit již v předstihu, tedy v momentě, kdy ještě nejsou v prodlení se splácením. S hypotečním úvěrem je vhodné uzavřít současně i pojištění schopnosti splácet úvěr. V případě výpadku příjmu je splátka hrazena právě z uzavřeného pojištění. Pokud k uzavření pojištění ze strany klientů nedojde, nabízí skupina ČSOB dva typy úlev, dočasný odklad splátek nebo snížení splátek skrze prodloužení doby splatnosti úvěru.
„U obou variant by měl mít klient přehled o svých příjmech a výdajích, protože banka je povinna tento aspekt vyhodnotit. Zároveň musí existovat dostatečný časový prostor pro splacení úvěru před dovršením produktivního věku. Klientovu situaci pak řešíme maximálně individuálně a hledáme správné řešení pro danou situaci,“ přibližuje Jiří Feix, předseda představenstva Hypoteční banky a ČSOB Stavební spořitelny.
Zatímco výši splátek si mohou klienti skupiny ČSOB pozměnit až do další fixace nebo do konce splatnosti, odklad splátek je nejčastěji poskytován na dobu 6 měsíců. „Pokud klient očekává problémy se splácením úvěru, měl by co nejdříve kontaktovat banku, sdělit jí závažnost situace a dohodnout se na dalším postupu. Pokud bude vidět klientova snaha nastalé problémy řešit, banka se s ním pokusí najít nejvhodnější řešení situace. Našim klientům v takových případech umožňujeme odložení splátek, prodloužení konečné doby splatnosti úvěru, popřípadě kombinaci obou možností,“ vysvětluje Jiří Feix.
Při změně výše splátky je mechanika splácení zachována, splácen je úrok i úmor a mění se dočasně pouze jejich výše. Při odkladu splátek klient neplatí ani úrok ani úmor a platí pouze pojištění či poplatky, pokud jsou k úvěru sjednány. Snížení splátky či odklad poskytuje skupina ČSOB ve většině úlev klientům zdarma. V současné době jsou počty žádostí o úlevy stabilně na nízké úrovni. V porovnání s koronavirovým obdobím jsou počty žádostí značně nižší.
„Zájem o úlevy se bude odvíjet primárně od makroekonomické situace a tu je těžké předvídat. Na případný zvýšený počet žádostí je skupina ČSOB připravena. Důležité je, že čísla klientů, kteří by měli problém se splácením, jsou ještě nižší než v období pandemie, a ani v této době se nejednalo o vysoké počty,“ uvádí Jiří Feix.