„Nejčastějšími případy jsou kryptopodvody, bazarové podvody a vishing přes telefonní hovor. Komerční banka denně prověří zhruba půl milionu transakcí a pokud zachytí platební příkaz, který má známky pokusu o podvod, klienta okamžitě varujeme. Problémem je, že i když klientovi pokus odhalíme, v nemálo případech se stane, že klient dále trvá na dokončení transakce a odeslání peněz,“ říká Marek Macháček, expert Komerční banky na prevenci platebních podvodů.
Komerční banka se nyní nejčastěji setkává s podvody založenými na vylákaných přihlašovacích údajích k internetovému bankovnictví (phishing) přes podstrčené prokliky na falešné stránky internetového bankovnictví či na zásilkové služby během prodeje zboží na inzerát. Lidé jsou často oklamávání také při „investicích“ do kryptoměny. Obě tyto metody nebyly před dvěma roky v České republice ještě rozšířené, resp. oklamaní klienti se s nimi nesetkávali.
Nadále se v žebříčku podvodů drží navázání vztahu přes internet, kdy „zamilovaný protějšek“ vyláká vysoké částky a zmizí. Firemní klienti se stávají nejčastěji terčem podvodů, kdy se útočník vydává za majitele nebo ředitele společnosti a požaduje okamžitý převod nejčastěji na zahraniční číslo účtu. U těchto podvodů se jedná o velmi vysoké částky v řádech statisíců až milionů korun.
Ze statistik odhalených případů v Komerční bance dále vyplývá, že nejvíce pokusů o podvod se loni odehrálo v Praze, v Jihomoravském a ve Středočeském kraji, nejméně případů pak v Karlovarském a Jihočeském kraji. Z pohledu věku se tyto situace dějí nejčastěji dějí lidem mezi 40 a 50 lety. Vidět je i určitá sezónnost – podvodníci jsou nejvíce aktivní na začátku léta, kdy začínají dovolené. Peníze jsou odkláněny do zahraničí a nejčastěji míří do Anglie, Německa, Španělska a Turecka.
Komerční banka chrání internetové platby svých klientů s využitím systému pro prevenci platebních podvodů od společnosti SAS. V reálném čase banka prověřuje denně více než půl milionu transakcí. Kromě klasických kontrolních mechanismů, jako jsou autorizace přístupu k účtů nebo behaviorální analýza v online a mobilním bankovnictví, systém KB porovnává také běžná schémata chování s těmi abnormálními a využívá neurální sítě schopné průběžného učení. Systém je díky velkému a množství dat schopen dokonaleji reagovat a odhalit potenciální podvody.