Přejít k hlavnímu obsahu
Visa She’s Next startuje poprvé v Česku
Třetina podnikatelek v Česku zakládá vlastní firmy, aby získala nezávislost. Nedávný průzkum společnosti Visa ve spolupráci ČSOB, který by proveden na reprezentativním vzorku 300 žen v České republice v květnu 2024 agenturou IPSOS, odhaluje, že ženy v podnikání u nás limituje řada překážek. Z celkového počtu všech podnikajících osob pak u nás ženy tvoří pouze třetinu.
Visa shes next

Právě proto zde nyní tyto společnosti představují projekt She’s Next, jehož posláním je nabídnout ženám podporu v rozvoji jejich byznysu. Silnější zapojení žen v této oblasti může mít významné ekonomické přínosy. Visa usiluje o zvýšení počtu žen, které ovládají kapitál, mají k tomuto kapitálu přístup, i žen, které z něho mohou těžit jako zaměstnankyně a zákaznice.

Podnikatelky čelí mnoha univerzálním výzvám. Společnost Visa se ve spolupráci s partnery snaží tyto problémy řešit tím, že prostřednictvím projektu Visa She's Next vytváří přístup k financování a vzdělávání pro malé a střední podniky vlastněné ženami po celém světě. Dosud byl úspěšně představen v zemích, jako jsou USA, Austrálie, Chile, Dánsko, Švédsko, Spojené arabské emiráty, Vietnam a mnoho dalších včetně našich nejbližších sousedů Polska, Slovenska nebo Maďarska.

V průběhu října se do projektu mohou hlásit podnikatelky z celé České republiky. Na základě vyhodnocení jejich přihlášek odbornou porotou v kategoriích, jako je podnikatelský příběh, potenciál firmy, inovace a podnikatelská etika, může pět z nich získat výherní balíček v hodnotě téměř 700 000 korun, který jim může výrazně pomoci na jejich další podnikatelské cestě.

„Průzkum nám přinesl zajímavý pohled na situaci českých podnikatelek a poukázal na místa, ve kterých tyto ženy potřebují větší oporu. V rámci společnosti Visa to reflektujeme a podpora podnikatelek je jedním z pilířů naší každodenní práce. Projekt Visa She’s Next je vytvořen přesně pro tento účel – aby objevil zajímavé projekty a pomohl jim v dalším rozvoji. Pro vítězky máme připravený balíček služeb zahrnující například odborný audit, mentoringový program na míru, právní poradenství, marketingovou a PR kampaň či firemní účet EXTRA, zvýhodněné úvěry nebo platební terminál bez poplatků od ČSOB,“ řekla jedna z porotkyň Světla Košková za společnost Visa.

Přibližně 30 let – takový je průměrný věk, kdy se ženy pouští do svého prvního podnikání. Získaná data z průzkumu prezentují pohled žen, které v minulosti podnikaly, ale přestaly (bývalé podnikatelky), popřípadě těch, které o podnikání uvažovaly, ale nikdy nezačaly (potenciální podnikatelky). Průzkum zadaný společností Visa ukázal, že ženy, které se rozhodnou pro podnikání, tak nejčastěji učiní, protože je láká možnost být svým vlastním pánem (35 %) nebo chtějí projít novou výzvou či změnou kariéry (25 %).

Jednou z nejvýznamnějších limitací úspěšného podnikání je nedostatek financí, který ženám komplikuje především počáteční rozvoj a investice. Jen necelá třetina bývalých podnikatelek měla dostatečné finanční zdroje na rozjezd podnikání. Tento problém je často umocněn tím, že pouze pětina bývalých podnikatelek a třetina potenciálních podnikatelek si před začátkem podnikání sestavilo reálný byznys plán. Důležitou roli hraje také přístup vnějšího okolí. Přibližně 15 % respondentek uvedlo, že se během podnikání setkalo s předsudky vůči ženám podnikatelkám, kdy někdo zpochybňoval jejich schopnosti.

Ženy také často nebývají spokojené s tím, kolik času prací trávily např. na úkor péče o rodinu nebo osobního života. V tomto ohledu by jim nejvíce pomohlo méně byrokratických procesů spojených s podnikáním (48 %) nebo lepší možnosti financování (36 %).

„Ženy jsou v podnikání obecně o něco opatrnější než muži a své kroky více rozmýšlejí. Přesto jich v byznysu neubývá. V ČSOB jsme rádi, že jim jako banka můžeme v podnikání pomáhat, podpořit je v jejich aktivitách, příp. jim zprostředkovat financování nebo příslušné dotace. Mně samotné je otázka žen v byznyse blízká a z vlastní zkušenosti vím, že to není jednoduchá cesta. I proto bych z pozice ambasadorky a porotkyně projektu Visa She’s Next ráda přispěla k tomu, aby se podmínky pro podnikatelky neustále zlepšovaly,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za IT, Data, Digital, Daily Banking, Inovace a Provoz.

„Mentoringová podpora je pro podnikatelky naprosto zásadní a velmi jim pomáhá etablovat se ve světě podnikání. Díky ní mají ženy možnost navázat důležité kontakty, připravit se na možné překážky a zjistit, jak je rychle a efektivně překonat. Z vlastní zkušenosti vím, jak je to na začátku podnikání složité, pokud si na vše musíte přijít sama. Mentoring pomůže odbourat pocity izolace, které často podnikatelky tíží. Mentoři inspirují k růstu a překonávání sama sebe. Zároveň nabízejí praktické rady a nástroje k seberealizaci,“ uvádí Alžběta Králová z Ženského byznysu.

Datum vytvoření: 03/10/2024

Finweek

Komentáře komentáře
Státní dluh se za posledních pět let zdvojnásobil V důsledku vysoké inflace však v poměru k HDP dluh narostl za posledních pět let... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Turbulentní podzim na trzích: Dlouhé úrokové sazby míří prudce vzhůru Hlavním důvodem jsou přetrvávající dozvuky silných pátečních dat z amerického tr... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Rekordní září na úřadech práce I když část lidí z evidence naopak odešla poté, co si našli práci, počet nezaměs... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek