Protože situace v každém místě je odlišná a ani jednotlivé projekty nejsou stejné, nelze obecně prosazovat jen jeden konkrétní produkt, a tak bankéři u každé samosprávy uplatňují individuální přístup a vždy hledají nejvhodnější cestu pro řešení předmětného případu. Součástí služeb by nemělo být jen sjednání samotného úvěru, ale také servis komplexního poradenství jak před uzavřením kontraktu, tak i po celou dobu jeho trvání.
Úvěr
Úvěr je standardním a přímým nástrojem na financování různých typů investičních projektů.
Investor (obec, město, kraj…) obvykle na poskytnutí úvěru vypisuje výběrové řízení, v němž by měl jednoznačně specifikovat své potřeby a požadavky. Ze svých zkušeností mohu zadavatelům doporučit, aby v rámci výběrového řízení dobře zvážili a zvolili optimální typ úrokové sazby (pohyblivá/fixní) a vhodné formy a termíny čerpání. Určitě se vyplatí ponechat si určité rezervy a nestavět podmínky splácení tak, aby byly na hraně možností obecního rozpočtu. Lépe je splácet úvěr o něco déle, ale bez problémů, než ohrozit financování běžného provozu obce.
Pro objektivní vyhodnocení nabídek od různých bank je nezbytné nastavit srovnatelná kritéria, určit předem používané metody propočtu apod. Hodně může pomoci zadání modelové situace, na níž budou banky připravovat své nabídky.
Výběrové řízení na poskytnutí úvěru se obvykle vypisuje nezávisle na výběru dodavatele stavebních prací. Mnohdy je možné zahájit ho i dříve a mít potom finance zajištěné s předstihem. V každém případě je třeba poskytnout bankám dostatek času na vytvoření nabídek, neboť kvůli příliš krátkým lhůtám se nemusí některé z nich do výběrového řízení vůbec přihlásit, protože by nestihly v rámci svých vnitřních administrativních procesů vše zpracovat. Zadavatelé se tak zbytečně připravují o kvalitní nabídky úvěrů s výhodnými podmínkami.
Pro investora přináší úvěr možnost získat zdroj financování přizpůsobený individuálně konkrétnímu průběhu projektu a situaci. Zvláště u projektů podporovaných z fondů EU je variabilita termínů a výše čerpání peněz z úvěru velmi důležitá. Na to pak samozřejmě navazuje možnost nastavit různé typy a termíny splácení a použít optimální způsoby úročení v různých fázích realizace projektu.
Pro banku je úvěr spojen s přímým kontaktem s investorem, se vzájemným průběžným informováním o vývoji situace a díky tomu také se schopností lépe monitorovat realizaci projektu a ekonomickou situaci investora a operativně reagovat na případné změny.
Postoupení pohledávky
Zajímavou a velmi vhodnou alternativou úvěru může být pro řadu projektů veřejného sektoru financování postoupením pohledávky. Využívá se především v oblasti investic do dopravní, technické, energetické a environmentální infrastruktury. Dodavatel (např. stavební firma, dodavatel technologie…) dodá službu odběrateli (např. městu, kraji, nemocnici) a poskytne mu odloženou splatnost. Tím mu za odběratelem vznikne pohledávka, kterou postoupí bance a postoupení oznámí odběrateli. Banka pohledávku proplatí dodavateli a následně odběratel splácí pohledávku v den (ve dnech) splatnosti bance.
V tomto případě odběratel (město, obec) zpravidla organizuje jen jeden typ výběrového řízení, a sice na stavební práce nebo dodávky, s tím že dodavatel zajišťuje zároveň i financování realizace projektu, obvykle ve formě tzv. dodavatelského úvěru.
Výhody tohoto řešení pro odběratele (investora) spočívají zejména v možnosti časově i objemově rozložit splácení závazku a ve stanovení pevné výše celkových nákladů před vlastním zahájením investice. Investor také není zatížen rozsáhlou administrativou, neboť s bankou jedná dodavatel. A u municipalit financování postoupením pohledávky neovlivňuje ukazatel dluhové služby, protože je vykazováno jako závazek z obchodního styku.
Pro dodavatele přináší tato metoda zlepšení cash-flow, snížení objemu pohledávek v bilanci a vyšší konkurenceschopnost, jelikož dodavatel nabízí s dílem i jeho financování.
Provozní financování
Další možností financování je tzv. provozní financování, v jehož rámci se klientovi nabízí předschválený úvěrový limit poskytovaný formou kontokorentu Municipálnímu kontu. Díky němu mohou klienti získat velmi rychle finanční prostředky, jejichž použití není věcně ani časově omezeno. Klienti při tom hradí úroky pouze z čerpané částky a jen za dny čerpání. V čase, kdy není kontokorent využíván, se žádné úroky neplatí.
Tento produkt je snadno dostupný, odhaduji, že by ho bez problémů získalo 90 procent obcí a měst v ČR. Například ČSOB od nich nepožaduje žádné zajištění ani finanční výkazy. Nezbytné jsou pouze podklady v souladu se zákonem o obcích (např. souhlas zastupitelstva).
Pravidla dobrého hospodáře
Základ naší nabídky pro města a obce netvoří jen půjčování peněz, ale jde nám zároveň o to, aby municipality hospodařily zodpovědně a nezadlužovaly se nad rámec svých možností. Proto v rámci poradenství našim klientům doporučujeme různá opatření a postupy, které zajišťují obcím finanční zdraví a trvalou prosperitu. Zde mohu uvést alespoň několik obecných pravidel, která by měli dodržovat všichni představitelé samospráv, aby udrželi obecní a městské finance na uzdě.
V oblasti provozních výdajů je třeba hlídat, aby běžné výdaje nerostly opakovaně rychleji než běžné příjmy. Každý zodpovědný hospodář by si měl trvale udržovat přehled o všech výdajích a také neustále posuzovat možnosti úspor. I když to na první pohled nemusí být zřejmé, téměř vždy se nějaký způsob, jak uspořit, dá najít.
Velmi důležité pravidlo pro municipality je nepůjčovat si na úhradu provozních výdajů. Zadlužení by mělo být přípustné v zásadě pouze na investice a i v tomto případě je třeba možná řešení nejprve konzultovat s odborníkem. Ten pomůže odhadnout reálné možnosti obce a posoudit, zda její rozpočet umožní úvěr bez problémů splatit. A zapomínat se samozřejmě nesmí ani na režijní výdaje, které investice vyvolá. Co je platné, když město vybuduje např. krásný moderní akvapark nebo nové kulturní centrum, ale pak nebude mít dostatek prostředků na jejich provoz a údržbu.
Josef Vaňousek - je absolventem ČVUT Praha a postgraduálního studia na UK Praha a Bankovního institutu. V podnikovém sektoru pracoval 8 let v oblasti investic, následně se zabýval na Ministerstvu strojírenství a průmyslu expertizou investičních a rozvojových projektů. Od roku 1992 působí v bankovnictví, nejprve na různých manažerských pozicích. Od roku 2001 se v ČSOB specializuje na bankovní služby pro municipální sektor a neziskové organizace.ororganizace ČSOB