Letošního ročníku soutěže se obdobně jako v minulém roce zúčastnilo 207 produktů od 73 finančních společností. Celkem 15 produktových kategorií hodnotila odborná porota Finanční akademie. Rozhodla tak o umístění 11 spotřebitelských kategorií, 4 podnikatelských a Novince roku.
Vzrůstající vliv technologií ovlivňuje každodenní běžné činnosti a trh finančních produktů není výjimkou. V roce 2014 ovládla tehdy novou kategorii On-line aplikace Fio banka se svým jednoduchým Smartbankingem, dnes je však uživatelsky přívětivé online rozhraní standardem. Finanční společnosti musí přicházet se zajímavějším řešením a právě proto vznikla v minulém roce nová kategorie FinTech. Vliv technologií vnímá i předseda Finanční akademie prof. Michal Mejstřík, který dodává: „Roste odhad až pětinového podílu IT odborníků i ve velkých finančních skupinách. Ve výsledcích se tak odráží fakt, že nejenom banky, ale i pojišťovny se zákazníky komunikují převážně elektronicky.“ První vítězství v kategorii FinTech si v loňském roce odnesla společnost Zonky. Letos zvítězil projekt Spendee.
Úspěch v soutěži letos zaznamenali jak menší finanční společnosti, tak i tradiční velcí hráči. Nejvíce medailových umístění si odnáší MONETA Money Bank, a to celkem 7 ocenění. Ačkoliv nezískala ani jedno zlato, odnáší si například Stříbrnou i Bronzovou korunu v Novince roku a Stříbrnou korunu v On-line aplikacích. Druhý největší zisk ocenění si připisuje Equa bank, která však získala i jeden nejcennější kov, Zlatou korunu v kategorii Úvěry.
Ani další finanční společnosti však neodešly s prázdnou. Minulý rok přinesl výrazné změny hypotečních produktů díky regulatorním změnám na trhu bydlení. V kategorii Hypotéky obhájila své vítězství Česká spořitelna.
V kategorii Stavební spoření zvítězil produkt Kamarád + od společnosti Wüstenrotu. ,,Pokud se podívám pouze na kategorii stavební spoření, je úspěch našeho speciálního tarifu pro mladé – Kamarád+, výsledkem neustále snahy o vylepšování našich produktů, aby byly maximálně jednoduché a transparentní pro klienty i prodejce. Celkově šesté zlato pro Kamaráda+ není náhoda,‘‘ řekl k výsledkům Michael Pupala, generální ředitel finanční skupiny Wüstenrot.
Conseq obsadil ve svých silných kategoriích, Podílové fondy a Penzijní spoření, dokonce první i druhé příčky, Fio bance se dařilo v kategorii Obchodování s cennými papíry a Podnikatelské účty. Mezi pojišťovnami nejlépe dopadla Kooperativa se ziskem 2 zlatých a 3 bronzových příček.
Novinka roku odráží vývoj trhu. Akademici ocenili, jak finanční společnosti zareagovaly na měnící se technologické trendy. První místo získala Air Banka za Okamžité platby, zlato získala i v kategorii On-line aplikace s mobilní aplikací My Air. Stříbro i bronz v Novince roku si odnesla MONETA Money Bank, a to za Apple&Google pay a Multibanking v aplikaci Smart banka. „Novinka roku je jednou z nejsledovanějších kategorií. Vedle snahy o lepší orientaci ve finančních produktech, která sebou přináší i zvyšování finanční gramotnosti pro nejširší veřejnost, je to právě podpora inovací, kterou Zlatá koruna považuje za jednu z hlavních cest, jak spotřebitelům zjednodušit, zpřístupnit a zároveň i zlevnit možnosti finančních služeb.“ dodává k Novince roku Pavel Doležal, zakladatel a ředitel projektu Zlatá koruna.
Hodnocení Finanční a FinTech akademie doplňují i ankety Cena veřejnosti a Cena podnikatelů, kde široká veřejnost hlasuje pro své nejoblíbenější produkty. Tady svoji dominanci potvrzuje mBank. ,,Vzhledem k tomu, že konkurence je samozřejmě velice silná a stále se zlepšuje, věřím, že v letošním hlasování se projevily především novinky jako je nová mKarta Svět s vůbec nejvýhodnějšími směnnými kurzy mezi debetními kartami či Apple Pay a inovace, které postupně představujeme už od začátku roku,“ řekl k výsledkům Paweł Kucharski, generální ředitel mBank.
Dominanci České spořitelny v Ceně za společenskou odpovědnost letos přerušila Nadace J&T, Zlatou korunu v této kategorii získala za projekt Hledáme rodiče. „Jako nejpřínosnější pro českou společnost lidé nejčastěji označili CSR projekty, které se týkaly dětí a finančního vzdělávání. Je to určitě pozitivní, lidé myslí na budoucnost a na vzdělanost nejen ve financích. Proto byly nejvíce oceněny projekty J&T Banky, České spořitelny a ČSOB, gratuluji,“ dodal k výsledkům Tomáš Macků, ředitel komunikace agentury Ipsos, která hodnocení 19 CSR projektů metodou MaxDiff pro Zlatou korunu realizovala.
Na galavečeru s vyhlášením výsledků soutěže ocenila význam Zlaté koruny ministryně financí Alena Schillerová: ,,Jsem velice ráda, že u nás dlouhodobě funguje projekt, který se zaměřuje na zvyšování finanční gramotnosti a popularizaci tohoto tématu. Na Ministerstvu financí se dlouhodobě zasazujeme o lepší orientaci spotřebitelů na finančním trhu a zlepšení jejich postavení. Jednou z aktivit ministerstva financí bude například měření finanční gramotnosti dospělé populace, které proběhne na konci letošního roku. Jistě bude přínosem pro nás všechny. Protože náš společný cíl je stejný – férový trh a spokojený spotřebitel.“