Přejít k hlavnímu obsahu
Bankovní etické kodexy
Začátek léta se nese v duchu etických kodexů. Iniciativu na tomto poli vyvíjejí pojišťovny, zato banky ten svůj již dávno mají. Mohou využít kodexu České bankovní asociace anebo vymyslet vlastní, případně ho převzít od svých bankovních matek.

Od etického kodexu si banky slibují čestné a ohleduplné chování vlastních zaměstnanců, kteří tak mají s klienty bez ohledu na to, jestli jde o fyzickou nebo právnickou osobu, jednat napříč všemi pobočkami stejně. Kodexy navíc doplňují běžné pracovní řády a povinnosti zaměstnance a zvyšují tak nepřímo image dané banky. Vybraným bankám jsme položili níže uvedené otázky:

1) Má vaše banka vlastní etický kodex, nebo se v tomto ohledu řídí pouze etickým kodexem, který vydala Česká bankovní asociace?

2) Jakou jeho část považujete za nejdůležitější a z jakého důvodu?

3) Zvýšil se podle vás význam etického kodexu v souvislosti se zavedením trestní odpovědnosti právnických osob?

4) Jakým způsobem dohlížíte na jeho dodržování?

 

JUDr. Pavel Ondrůj, Senior Compliance Officer Sberbank CZ 

1) Naše banka má vlastní Kodex chování zaměstnanců (dále jen jako „Kodex“), který je součástí vnitřních předpisů banky a implementuje pravidla upravená Etickým kodexem Asociace pro kapitálový trh a Etickým kodexem České bankovní asociace. Oba zmíněné dokumenty jsou součástí našeho Kodexu a jsou pro zaměstnance banky závazné jako součást Pracovního řádu. Porušení pravidel Kodexu je považováno za porušení pracovněprávních povinností s příslušnými důsledky dle zákoníku práce.


2) Těžko se mohu vyjádřit k otázce, která část Kodexu je nejdůležitější. Kodex totiž vychází ze základních zásad, které společně tvoří celkovou odbornost a kulturu každé banky. Podcenění jakéhokoliv principu může poškodit reputaci banky. Kodex tvoří pravidla chování banky ke klientům, pravidla chování mezi bankami, interní pravidla chování zaměstnanců, je třeba zmínit pravidla střetu zájmů, pravidla zamezující chování, které může založit trestní odpovědnost právnické osoby, pravidla ochrany bankovního a obchodního tajemství, politiku přijímání a poskytování darů, antikorupční pravidla, zásady obchodování zaměstnanců s investičními nástroji a zásady veřejného vystupování zaměstnanců. Zmiňujeme několik ze zásad Kodexu, všechna pravidla chování zaměstnanců jsou však provázaná a tvoří rámec chování zaměstnanců banky.

3) Kodex jednoznačně zvýšil svůj význam zavedením trestně právní odpovědnosti právnických osob. Zaměstnanci vědí, že vedle selhavšího zaměstnance může být potrestána i banka, pokud by se chovala proti požadavkům zákona. Pravidla etického kodexu směřují zaměstnance k chování, které má zamezit trestnému jednání jak jednotlivce, tak banky.

4) Kodex s jednotlivými principy tvoří celkový rámec a stanoví zásady, které mohou být dále rozvedeny dalšími vnitřními předpisy. Jejich dodržování je interně průběžně kontrolováno vedoucími pracovníky a dále nezávislými odbornými útvary banky, které kontrolují dodržování jednotlivých částí celého Kodexu. Jednotlivé oblasti bankovní činnosti podle Kodexu banky podléhají i ověřování externího auditora, ČNB nebo Ministerstva financí České republiky atd., které dostávají předepsaná hlášení např. v rámci plnění informační povinnosti.

 

JUDr. Mário Tuchscher, manažer Compliance odboru, UniCredit Bank 

1) UniCredit Bank využívá vlastní etický kodex. Tento kodex se týká všech osob zaměstnaných na základě pracovní smlouvy nebo jiným způsobem svázaných s UniCredit Bank. Kodex se týká všech podnikatelských aktivit skupiny UniCredit. Všichni zaměstnanci musí dodržovat kodex společně se všemi dodatky, pochopit, jakým způsobem se kodex týká jejich činnosti a písemně nebo elektronicky potvrdit, že si kodex přečetli, souhlasí s ním a budou jej dodržovat.

2) Nelze takto generalizovat, že některá část etického kodexu je nejdůležitější. Každá část má své místo a význam. Z našeho pohledu je nejdůležitější především jeho komplexnost a srozumitelnost. Kodex apeluje zejména na to, aby zaměstnanci při své činnosti jednali vždy čestně, používali zdravý rozum a dodržovali všechna jak obecně závazná, tak vnitřní pravidla.

3) Jednoznačně ano. Nově může být právnickým osobám, za určitých podmínek, přičten protiprávní čin, který byl jejím jménem nebo v jejím zájmu nebo v rámci její činnosti spáchán i jejím zaměstnancem, pokud neprovedly taková opatření, která měly provést podle jiného právního předpisu nebo která po nich lze spravedlivě požadovat. Z tohoto pohledu je preventivní význam etických kodexů nedocenitelný. UniCredit Bank implementovala samozřejmě i řadu jiných opatření minimalizujících rizika trestněprávních sankcí a vedení trestního řízení proti bance vůbec.

4) Závaznost a potřebu řídit se tímto kodexem zaměstnancům vysvětlují přímo členové top managementu, aby bylo zřejmé, o jak důležitou věc jde. Kodex a jeho principy jsou dále implementované do jednotlivých procesů a interních pravidel banky. V závislosti na konkrétním procesu je nastavená také kontrola a dodržování jeho principů. Používáme vícestupňové kontroly, ad hoc kontroly a další mechanismy jako je například whistleblowing proces. Výsledky kontrol pravidelně projednávají řídící orgány banky.

 

Bohumil Fialka, interní ombudsman České spořitelny

1) Česká spořitelna a celá finanční skupina České spořitelny má vlastní Etický kodex zaměstnanců FSČS. Jeho obsah v podstatě rozšiřuje kodex České bankovní asociace, v naplňování a požadavcích na jednotlivé zaměstnance jde však mnohem dál.

2) Přesto, že je Etický kodex zaměstnanců FSČS rozdělen do několika částí, je koncipován jako celek. Jednotlivé části na sebe navazují a prolínají se, jedna bez druhé samostatně v našem konání neexistuje. Proto se nedá o jedné z částí říci, že je nejdůležitější. Všechny části musí být naplňovány a teprve poté si můžeme říci, že konáme v souladu s etikou.

3) Z našeho pohledu je na této právní úpravě nejpřínosnější, že díky ní se o etice, byť jen ve velmi úzké specifikaci, začalo opět hovořit. Velmi důležité, pro celou naši společnost v České republice je, že máme úpravu, která jednání v souladu s etikou definuje. Náš současný etický kodex již definoval etické chování, proto jsme v souvislosti s touto úpravou žádnou změnu nezaznamenali.

4) V České spořitelně máme Manažerku pro etiku, na kterou se může kterýkoli zaměstnanec obrátit se svým příběhem, stížností nebo námětem. Ta v případě řešení složitějších případů svolává pracovní skupinu. Na ní je možné směřovat stížnosti týkající se etického chování zaměstnanců. Všem zaměstnancům pravidelně obsah etického kodexu a nutnost jeho dodržování připomínáme. Mimo jiné se snažíme příběhy, se kterými se setkáváme, předávat ostatním zaměstnancům.

 

Jiří Vodička, ředitel pro strategii a marketing Fio banky

1) Fio banka je členem České bankovní asociace a České asociace obchodníků s cennými papíry. Jako člen obou asociací závazně přijala etický kodex obou asociací. Vlastní kodex v oficiální podobě Fio banka sepsán nemá, ale etické principy jsou zakotveny v jejích interních předpisech a postupech.

2) Fio banka považuje za důležité dodržovat všechny body etických kodexů ČBA i ČAOCP a pomocí svých vnitřních předpisů vštěpovat tyto zásady svým zaměstnancům. Naprostou samozřejmostí je zachování důvěrnosti informací, souvisejících se smluvním vztahem ke klientovi a dodržování mlčenlivosti, vyjma případů, kdy je banka ze zákona nucena údaje poskytnout. Dalším principem, který je dobré zmínit a kterým se Fio banka řídí, je poskytování služeb klientům kvalifikovaně, profesionálně, čestně a svědomitě, s řádnou péčí a s přihlédnutím k individuálním podmínkám a požadavkům klientů.

3) Fio banka oba etické kodexy dodržuje stejně jako před změnou zákona a na jejich významu se nic nemění.

4) Dodržování etických principů dosahuje Fio banka pomocí vnitřních předpisů a postupů, které jsou pro všechny zaměstnance závazné a se kterými jsou seznámeni na pravidelných školeních. Etické kodexy jsou zároveň pro všechny zaměstnance dostupné i v elektronické podobě.

 

Andrea Zatloukalová, ředitelka právní divize v Air Bank

1) V Air Bank používáme také vlastní etický kodex. Díky tomu jsme v něm mohli zohlednit naše nejdůležitější a nejzákladnější hodnoty, jako jsou jednoduchost, pravdivost, odvaha a přátelskost. Na nich celou Air Bank od začátku stavíme, proto si bez nich ani etický kodex neumíme představit.

2) Všechny části našeho etického kodexu považujeme za stejně důležité, jinak bychom je v něm při našem oblíbeném zjednodušování ani neuváděli. Ale pokud bych měla uvést jen jednu část, která je mi osobně nejbližší, pak jde o vztah mezi zaměstnanci a našimi klienty. V něm se naše hodnoty promítají nejvíce. Navíc v současném konkurenčním prostředí je právě vztah ke klientovi tím, co rozhoduje o úspěchu a neúspěchu kterékoliv firmy na trhu.

3) Věřím, že ano. Pokud v etickém kodexu nějaká společnost už dříve neviděla příležitost, jak vštěpit do DNA svých zaměstnanců své základní hodnoty, pak jí zavedení trestní odpovědnosti právnických osob dalo o důvod víc, proč takový nástroj ve firmě zavést. Sledovat chování společnosti jako celku tím totiž přestalo být dostačující. A efektivně sledovat a vyhodnocovat chování jednotlivců je možné pouze v případě, kdy existují nějaké objektivně nastavené mantinely, o které se při tom může firma opřít.

4) V první řadě se snažíme o to, aby všichni zaměstnanci naše firemní hodnoty i zásady obsažené v etickém kodexu znali. Proto jsou trvalou součástí jak vstupního školení pro nové zaměstnance, tak i pravidelných ročních školení pro ty stávající. Na dodržování hodnot banky a etického kodexu následně dohlíží nadřízení. Dodržování hodnot je také součástí celkového hodnocení zaměstnanců. Co je ale důležitější, v dodržování našich hodnot i kodexu se hlídáme každý den všichni navzájem. A hlídají nás také naši klienti.

 

Milada Franek, tisková mluvčí, GE Money Bank

1) Ve vztahu ke klientům se řídíme etickými kodexy České bankovní asociace a interním etickým kodexem. Naši zaměstnanci absolvují každoroční povinná školení a potvrzují prohlášení související s prevencí rizikového jednání, střetem zájmů a etickým jednáním. Zakládáme si na dodržování pravidel souvisejících s prevencí praní špinavých peněz a nepřípustných plateb i ochranou soukromí. Řídíme se principy zodpovědného úvěrování. Jsou pro nás důležité názory našich zákazníků, proto máme institut Ombudsmana pro klienty. Jejich názory pravidelně monitorujeme na tzv. Customer advisory boardech. Stejně jako naši zaměstnanci se i naši dodavatelé zavazují dodržovat etické zásady Závazku Integrity, při výběru dodavatelů dbáme na to, zda sami dodržují principy odpovědného podnikání (certifikace, ovlivňování životního prostředí, ...). Etický kodex, který platí celosvětově pro celou GE, se skládá ze 4 základních bodů: 1. Buďte upřímní, čestní a důvěryhodní. 2. Dodržujte příslušné zákony a nařízení. 3. Buďte hlasem integrity a okamžitě hlaste jakékoli pochybnosti, které souvisí s dodržováním zákonů, zásad společnosti GE nebo s dodržováním tohoto kodexu. 4. Jednoduché compliance procesy jsou efektivní compliance procesy a ty jsou naší konkurenční výhodou. Snažte se pracovat tak konkurenceschopně, jak je to jen možné – s rychlostí, odpovědností a dodržováním předpisů.

2) Všechny části Etického kodexu jsou důležité. Etický kodex je základní rámec požadovaného chování a funguje jako celek.

3) V GE Money Bank je Etický kodex jednou ze základních norem a principů společnosti. Etický kodex je standardem v GE Money Bank už mnoho let. 4) Kodex (výše uvedené body) se promítá napříč celou firemní kulturou a jednotlivými předpisy, které musí zaměstnanci dodržovat. Dále má společnost nastaven komplexní Compliance program. Hynek Rais, ředitel lidských zdrojů Equa bank 1) Equa bank má vlastní etický kodex, který je nedílnou součástí vnitřních pravidel banky. Zaměstnanci jsou s ním seznamováni v den jejich nástupu do zaměstnání, dále je kdykoliv k dispozici na Equa bank Intranetu. V případě, že zaměstnanci potřebují konzultaci ohledně dodržování etického kodexu, mohou kontaktovat oddělení Lidských zdrojů, a to i anonymně. 2) Za nejdůležitější považujeme zásady profesionálního chování zaměstnance. Ty formulují přístup zaměstnance ke klientům a ke kolegům, nakládání a přístup k informacím, či k respektování pravidel a zákonů atp. Přesně formulovaná pravidla bezpochyby usnadňují fungování organizace, protože nastavují rámec chování a jednání zaměstnanců banky. Důležitost těchto částí vychází z našich firemních hodnot (Transparentnost, Jednoduchost, Důvěra a Respekt) a přirozeně vychází ze základní povahy bankovních služeb, zejména práce s osobními daty klientů. 3) Do určitě míry ano, ale možná větší význam získalo jeho uplatňování. Etický kodex definuje a nastavuje očekávané jednání zaměstnanců, resp. jednání nevhodné. Tímto etický kodex pomáhá eliminovat nežádoucí jednání zaměstnanců vedoucí k trestněprávnímu jednání právnické osoby.

4) Dohlížíme na něj stejně jako na uplatňování ostatních pravidel a firemních norem, a to jak preventivním přístupem (např. školení) tak represivním (formální upozornění na nedodržování pracovních povinností). Nicméně náš etický kodex vychází z obecně platných společensko-pracovně-právních norem, proto není pro většinu zaměstnanců obtížné ho dodržovat. S jeho porušením se setkáváme spíše ojediněle.

 

Peter Lakata, ředitel online banky Zuno Česká republika

1) Online banka Zuno se vstupem do České bankovní asociace přijala i její etický kodex, protože to považujeme za krok správným směrem a není nutné vytvářet nějaký další. České bankovnictví právě prochází velkými změnami, a proto zdravě etický přístup ve vztahu banka/klient může v této transformaci významně pomoci, což je právě náš případ jako nového hráče. Obecně považujeme právě upřímný vztah bez zavádějících kliček a podmínek za trend, který v příštích letech přijmou všechny banky na trhu.

2) Podstatné jsou pro nás všechny obecné zásady chování bank. Za nejdůležitější považujeme všechny ty, které se týkají férového přístupu k zákazníkům, protože právě ti jsou v centru všeho dění. Dříve tomu tak nebývalo, ale já doufám, že právě nové banky dokáží českým klientům, jak může být bankovnictví užitečné v každodenním životě. A leckdy dokonce správná volba může klienta zbavit nepříjemných a dotěrných starostí.

3) Téma právnických osob se Zuno úplně netýká, neposkytujeme totiž podnikatelské účty.

4) V Zuno věříme, že veškerá alchymie je v tomto ohledu skryta v lidech, kteří u nás pracují. Pečlivým výběrem nových kolegů, expertů ve svých oborech, předcházíme nutnosti zavádět jakákoli represivní opatření vůči etice. Mým cílem je mít kolem sebe tým kvalitních lidí, kterým můžu důvěřovat, a kteří důvěřují mně, a to bez žádných nadbytečných systémových opatření.

Datum vytvoření: 22/08/2014
-- Redakce

ZK_cena podnikatelů

Komentáře komentáře
Koruna s regionem pod tlakem, nehledě na „opatrnou“ ČNB Částečně to může být dané tím, že část trhu má stále problém s tím „uvěřit” bank... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
ČNB snižuje základní sazbu na 5,75 %. Jaký čekat vývoj v příštích měsících? Jedním z argumentů pro opatrnější postup centrální banky je setrvačná inflace ve... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
ČR se sune k zemím s nejnižší inflací v EU Zafungoval vysoký srovnávací základ a vedle toho odeznívají i inflační tlaky při... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek