Obchody a dopravce čeká předvánoční nápor – mají na jeho zvládnutí lidi?

Nedostatek lidí je evergreenem letošního roku bez ohledu na obor nebo region. Obchody a dopravce teď čeká vypjaté předvánoční období. Mají šanci sehnat dostatek pracovníků, aby jej zvládli? Některé přepravní firmy už nyní avizují, že v předvánočním období se budou dodávky zpožďovat, právě kvůli nedostatku personálu.

V současné situaci, kdy je nezaměstnanost nejnižší za posledních 20 let, je nábor nových pracovníků opravdu problém. V říjnu nezaměstnanost opět klesla, a to na 2,8 %, takže v mnoha regionech je reálná nezaměstnanost nulová, pokud vezmeme v úvahu, že část lidí pracovat nemůže nebo nechce. Obchodníci a přepravní společnosti jsou tak ve složité situaci – již v průběhu roku řešili nedostatek výkonných zaměstnanců najímáním brigádníků nebo nabídkou částečných a netradičních úvazků. Přesto v době dovolených docházelo ke zpožděným dodávkám zboží do e-shopů a některé z nich uvažovaly o zřízení vlastní dopravy. V retailu se zase výrazně zvyšovaly mzdy a odčerpávali se tak lidé z výroby. Teď nás čeká vypjaté předvánoční období – mají obchodníci a dopravci šanci jej zvládnout?

Vyřeší to brigádníci?

Již v loňském roce se v předvánočním období výrazně zvýšila nabídka míst na dohodu, tedy brigádnických míst v retailu a logistice. Obchody a dopravci lákali sezónní pracovníky výrazným zvýšením hodinových sazeb, někdy i nabídkou benefitů, která je obvyklá spíše u stálých zaměstnanců. Jaká je situace v letošním roce? Poprvé dochází k tomu, že po celý rok zaznamenáváme na Profesia.cz dvojciferný nárůst nabídky volných míst oproti stejnému období předcházejícího roku. Zájem o nabízená místa ale klesá. Ve třetím čtvrtletí se dostal na nejnižší hodnotu od roku 2012, pouhé tři reakce na nabídku v průměru.

Nabídka míst na dobu určitou je aktuálně výrazně orientovaná na tento segment. Na Profesia.cz například brigádnické pozice tvoří 46 % ze všech nabídek na pozici prodavač a 45 % pokladní. Nejvíce, a to celá čtvrtina, je na místa v Praze.

Scházejí především prodavači a skladníci

Do jisté míry je to dané i fluktuací lidí na těchto pozicích, ale nejvíce nabídek je pro prodavače a skladníky. V žebříčku nejnabízenějších pozic v retailu dále figurují pokladní, obchodní zástupci a odborní prodejci. Nejvíce reakcí je zase na manažerské a administrativní pozice – dominuje Key Account Manager a Account Manager, zástupce vedoucího, ale i obchodní zástupce.

V logistice kromě již zmíněných skladníků firmy nejčastěji hledají řidiče vysokozdvižných vozíků, logistiky a řidiče. Největší počet reakcí je na inzerované pozice expedient, kurýr, skladník a logistik.

 

Datum vytvoření: Pondělí, 3. Prosinec 2018

Akcie jako na horské dráze

Trhy zažívají návrat extrémní volatility. Včera americký akciový index Dow Jones ztrácel pod...

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

7 dní s korunou: ECB vidí největší riziko v politice

Je zde týdeník „7 dní s korunou“.

František Táborský
Analytik Raiffeisenbank

Ekonomika si drží solidní tempo

Zpřesněný odhad českého HDP za třetí kvartál vyznívá příznivěji než předběžná čísla zveřejněná v...

Petr Dufek
Makroekonom
ČSOB