Přejít k hlavnímu obsahu
Ministryně financí vyzvala poskytovatele nebankovních půjček k aktivní pomoci klientům
Ministryně financí Alena Schillerová písemně vyzvala nebankovní poskytovatele úvěrů, aby vycházeli vstříc klientům, kteří se vlivem epidemie covid-19 dostali do problémů se splácením. Zástupci bank i největších nebankovních společností přislíbili individuální pomoc dlužníkům během jednání, která vedlo Ministerstvo financí kvůli pokračování nepříznivé epidemiologické situace i po ukončení úvěrového moratoria. Nyní se ministryně obrací také na ostatní nebankovní poskytovatele.
Odklad splatek foto

„Se zástupci bank, nebankovních společností i neziskových organizací zabývajících se dluhovým poradenstvím se nám podařilo najít shodu na tom, že si lidé, kteří se dostali do problémů se splácením svých úvěrů v souvislosti s přetrvávající epidemií, zaslouží individuální přístup. Mělo by jím být umožněno splácet po určitou dobu podle jejich finančních možností, a nemělo by na ně být v žádném případě nahlíženo jako na neplatiče,“ upozorňuje místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.

Česká bankovní asociace vyzvala své členské banky ke společensky odpovědnému přístupu při posuzování žádostí klientů bank o poskytnutí adresných individuálních úlev ve splácení úvěrů ve svém prohlášení ze dne 22. října 2020. Nebankovní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů se k aktivní pomoci svým klientům mohou přihlásit prostřednictvím prohlášení, které z iniciativy Ministerstva financí připravily ve vzájemné spolupráci Česká leasingová a finanční asociace, Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů a neziskové organizace Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni.

Individuální dohody s nebankovními poskytovateli úvěrů by měly spočívat především v rozložení sjednaných závazků do většího počtu splátek nebo v možnosti odkladu splátek alespoň po dobu 3 měsíců. Měly by se týkat všech typů úvěrů, na které se vztahovalo zákonné moratorium a u kterých dlužník není v prodlení se splácením. Tento přístup by měli nebankovní věřitelé uplatňovat především u klientů, kteří v období do 31. března 2021 prohlásí či prokážou, že přišli o svůj hlavní příjem nebo se zásadně zhoršila jejich finanční situace.

Dodržování příslibů ze strany bank i nebankovních poskytovatelů úvěrů bude Ministerstvo financí pečlivě monitorovat. Nebudou-li klienti s řešením své individuální situace spokojeni, mohou se s podněty či stížnostmi obracet také na neziskové organizace Člověk v tísni (770 600 800) nebo Poradna při finanční tísni (800 722 722).

„Jako ministryně financí velice oceňuji dohodu s finančním i neziskovým sektorem nad minimálními samoregulačními standardy společensky odpovědného chování. Právě dobrovolná individuální pomoc je cesta, jak ochránit klienty před kolotočem exekucí a insolvencí, což se ve výsledku vyplatí i samotným poskytovatelům úvěrů a společnosti jako celku,“ uzavírá ministryně financí.

Datum vytvoření: 20/11/2020

Open Banking

Komentáře komentáře
Inflace v únoru dál zvolňuje, jsme na cíli a můžeme ještě níž Odchylka inflace oproti únorové prognóze ČNB se tak opět mírně rozšířila z 0,7 p... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
ECB míří k červnovému snížení sazeb ECB zůstává nadále pevně zakotvena v módu závislosti na příchozích datech. Ta za... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Reálná mzda se za poslední dva roky propadla o 11 % Žádná mzdová inflace či mzdová spirála se loni nekonala, protože vysokou inflaci... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek