Stavební spoření je v tuto chvíli atraktivní pro 48 % obyvatel České republiky. Je to nejlepší výsledek za 10 let trvání pravidelné studie ČMSS. „Atraktivita stavebka v posledních letech stále roste, každým rokem je tento produkt zajímavější pro víc lidí. To se projevuje i v rostoucích prodejích stavebního spoření. Loni spořitelny uzavřely nejvíce smluv za posledních 5 let, výhled je pozitivní i pro letošek,“ uvádí předseda představenstva ČMSS Tomáš Kořínek.
Na konci loňského roku označilo stavebko za atraktivní produkt 48 % dotázaných. Ještě o dva roky dříve to byla jen zhruba třetina dotázaných a v roce 2011 považovalo stavebko za atraktivní jen 19 % lidí.
„Stavebko je dlouhodobě mezi zabezpečenými produkty tím s nejvyšším výnosem. Stavební spořitelny navíc nabídky vylepšují, maximální výnos ze stavebka od Lišky nyní dosahuje 4,3 procenta. Takové zhodnocení tady bylo naposledy před šesti lety,“ vysvětluje důvody rostoucího zájmu Tomáš Kořínek.
Rostoucí atraktivita se odráží i v zájmu potenciálních klientů o uzavření nové smlouvy. Plných 14 % lidí prohlásilo, že si v nejbližším roce bude chtít uzavřít smlouvu o stavebním spoření. Před dvěma lety to přitom bylo 12 % a před čtyřmi lety jen 5 % odpovídajících. „Projevený zájem o stavebko se později odráží ve skutečných prodejích. Nárůst potenciálních klientů vidíme v posledních 4 letech, počet uzavřených smluv přitom v poslední době doopravdy roste,“ vysvětluje Tomáš Kořínek.
Loni uzavřely stavební spořitelny 545 tisíc smluv o stavebním spoření, to byl nejlepší výsledek za posledních 5 let. A výsledky průzkumu potvrzují očekávání ČMSS, že zájem by měl být silný i v letošním roce. „Počítáme s tím, že zájem o nové smlouvy dále o několik procent poroste a klienti si uzavřou o několik desítek tisíc smluv více než letos,“ uzavřel Tomáš Kořínek.
Novinkou v poslední době je rostoucí zájem mladých o stavební spoření. Atraktivita stavebka je nejvyšší právě u mladých do 29 let, kde dosahuje 60 %. Silný zájem přes polovinu populace trvá až do věku 49 let, teprve poté začíná atraktivita pozvolna klesat. Nejvíce zajímavé je přitom stavebko pro vysokoškolsky vzdělané lidi, produkt je stejně zajímavý pro muže i ženy.
Za hlavní důvody pro uzavření smlouvy označují klienti zajímavé zúročení, státní podporu a možnost budoucího výhodného úvěru. Naopak jednou z hlavních překážek pro uzavření smlouvy je pro ně nedostatek volných finančních prostředků.