Přejít k hlavnímu obsahu
V globální ekonomice narůstá protekcionismus. Jak razantně zareaguje Evropa?
Americká administrativa Joe Bidena otevřela v minulém týdnu novou frontu obchodní války s Čínou. Skokové zvýšení cel na dovoz čínských elektromobilů z 25 % na 100 %, stejně jako na celou řadu dalších zelených technologií a kovů, lze vnímat jakou součást zostřujícího se souboje o vítězství v listopadových prezidentských volbách. Neméně podstatný je však i širší ekonomicko-geopolitický rozměr.

Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových čínských dovozů do Ameriky, proto není třeba jejich bezprostřední dopad přeceňovat. V případě elektromobilů tvoří dovozy z Číny dokonce pouze 2 %. Jiným příběhem jsou například baterie a kritické minerály, u kterých ale došlo k odkladu platnosti cel o dva roky. Důležitý je však směr, kterým se obchodní politika Spojených států ubírá. Ve zkratce řečeno – méně Číny. Zvláště to má platit při probíhajícím zelenání americké ekonomiky a u vybraných strategických komodit, u kterých bude cílem razantní snížení závislosti na čínských dodavatelských řetězcích.

Co z toho vyplývá pro Evropu? V případě evropského sektoru automotive hrozí ještě agresivnější ofenziva levných čínských elektromobilů, které jsou vehementně subvencovány ze strany vlády (do EU míří 36 % exportů čínských elektromobilů). Vzhledem k nefér obchodním praktikám Číny je proto na stole zvýšení celních tarifů, nicméně Evropa je vůči Číně v mnohem slabším postavení než USA. Evropské automobilky (zejména německé) jsou totiž vysoce závislé na čínském trhu z hlediska prodejů i zisků, což znamená, že případná odvetná opatření Pekingu by pravděpodobně byla velmi bolestivá.

Pozice Evropy je v tomto ohledu nezáviděníhodná, neboť budeme vybírat mezi špatným (zvýšení cel) a ještě horším (záplava čínských elektromobilů) řešením. A jak to tak v Evropě bývá, výsledek bude někde uprostřed. To znamená pravděpodobné zvýšení cel na dovoz čínských elektromobilů z aktuálních 10 % někam do rozmezí 20-30 %, což se jeví jako schůdný německo-francouzský kompromis. Nový impuls pro obchodní politiku EU by měla dodat také červnová zpráva bývalého šéfa ECB Maria Draghiho. Ta se zaměří na zvýšení konkurenceschopnosti Evropy a měla by (podobně jako USA) pracovat s tezí „méně Číny“.

Datum vytvoření: 23/05/2024
Dominik Rusinko, - hlavní ekonom ČSOB Private Banking

linkedin

Komentáře komentáře
ČNB podle očekávání snížila sazby o 25bps, další kroky budou „velmi opatrné“ Bankovní rada měla pro své rozhodnutí k dispozici novou jarní prognózu, která, p... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Tři zajímavosti v slabším půlprocentním nárůstu HDP Podle ČSÚ především pokračující oživení spotřeby domácností a v menší míře inves... Jaromír Šindel, hlavní ekonom ČBA
Profile picture for user Jaromír Šindel
Česká ekonomika si drží tempo Je to sice nejrychlejší růst za více než dva roky, ale přece jenom jde o číslo o... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek