Po letech investic do inovací se začínají firmy více zajímat o pocity zákazníků. Zatímco se lidé dosud dožadovali novinek, vzrušujících zážitků a okamžitého uspokojování potřeb, nyní uprostřed rušného světa více touží po klidu a hodnotách. Lidé a firmy si pokládají otázku, čeho si opravdu cení a odmítají produkty a služby, které neodpovídají jejich požadavkům – což zásadně mění povahu vztahů k technologiím a značkám.
„Digitalizace je nyní ve znamení generálního úklidu: nastal čas, kdy se rozhodujeme, zda má něco pro nás a náš život skutečně nějakou hodnotu a význam,“ řekl Mark Curtis, spoluzakladatel a ředitel péče o zákazníky ve Fjord. „Digitalizace již není žhavou novinkou, ale součástí našeho běžného života. Ve snaze o očistu si lidé více vybírají, jaké produkty a služby začlení do svého každodenního života a odstraňují ty, které jim nic nepřinášejí.“
Tento posun v myšlení má závažné důsledky a vytváří obrovské příležitosti pro firmy i zákaznické zkušenosti, uvádí zpráva. Je na čase provést inventuru a přehodnotit produkty, služby, zkušenosti a zážitky, které lidé skutečně chtějí, a které pro ně mají nějakou hodnotu.
„V roce 2019 budou úspěšné ty firmy, které budou přinášet smysl, hodnotu a význam nejen jednotlivcům, ale i celému světu,“ prohlásil Brian Whipple, CEO Accenture Interactive. „U vytváření hodnot nebude záležet na kvantitě, ale na kvalitě. V souladu s naším posláním pomáhat našim klientům vytvářet a poskytovat jejich zákazníkům ty nejlepší zákaznické zkušenosti věříme, že letošní trendy podpoří naší hlavní zásadu, že nejlepší zážitky jsou ty, díky kterým se nám bude žít lépe, produktivněji a smysluplněji.“
Zpráva Fjord Trends 2019 zkoumá sedm trendů, které budou pravděpodobně formovat další generaci zážitků a radí firmám, jak se připravit na budoucí příležitosti:
1. Mlčeti zlato: Jsme přehlceni informacemi a zážitky, což se negativně odráží na našem zdraví. Značky musejí nalézt způsoby, jak oslovit zákazníky, kteří touží po klidné oáze v dnešním rušném světě.
2. Poslední kapka: Dost bylo řečí. Lidé očekávají produkty a služby, které budou mít prvek udržitelnosti a budou odmítat ty, které jej nemají.
3. Minimalizace dat: Lidé a firmy se neshodují na tom, jaká je hodnota osobních dat. Je klíčem k překlenutí této propasti transparentnost?
4. Ve městě o krok napřed: Elektrické koloběžky pro každého nebo drony zásadně mění mobilitu ve městech. Je ale na čase v této oblasti sjednotit ekosystémy, které budou bojovat proti chaosu a budou vyhovovat potřebám v reálném čase.
5. Paradox inkluze: Rok 2018 byl rokem volání po řešení rozmanitosti potřeb. Ale jak navrhovat produkty pro všechny, bez toho abychom někoho neúmyslně nevyloučili? Přestaňte lidi kategorizovat a změňte přístup ke všem.
6. Vesmírná odysea: Prostory pro práci a podnikání potřebují digitální změnu. Je čas přehodnotit naše postoje a nástroje pro navrhování prostor.
7. Syntetická realita: Žijeme v novém světě, ve kterém je realita umělá, syntetická. Vytváříme si stále uvěřitelnější syntetickou realitu, kde používáme například simulaci hlasu. Firmy se snaží na ní vydělat a zároveň zvládat rizika, která přináší.
„Příležitosti pro smysluplné a uvědomělé přístupy, které budou převratné pro mnoho oblastí, jsou nyní větší, než kdy jindy,“ řekl Curtis. „Jsme na vrcholu tvůrčí revoluce: máme příležitost přehodnotit naše produkty a služby tak, aby nebyly lhostejné ke světu, ve kterém žijeme a stejně tak ani k lidem.“
Fjord Trends 2019 těží z myšlenek více než tisícovky vývojářů a designérů z 28 studií z celého světa. Zpráva je sestavena za základě přímých pozorování, výzkumu založeného na faktech a na práci s klienty.