Typickými soukromými společnostmi, komunikujícími se svými klienty i prostřednictvím bankovní identity, jsou například zdravotní či komerční pojišťovny, distributoři energií nebo sázkové společnost. Aktuálně je do režimu bankovní identity zapojeno přes 150 soukromých firem.
„Za nejpřínosnější využití bankovní identity nicméně naši klienti považují zjednodušení komunikace se státní správou. Od začátku zavedení bankovní identity tak evidujeme více než 1,5 milonu přihlášení,“ řekla Zuzana Filipová, ředitelka udržitelnosti a komunikace Skupiny Moneta.
Ve státním sektoru zaznamenala banka největší zájem uživatelů pro přihlášení na přelomu srpna a září loňského roku, kdy se pomocí bankovní identity přihlásilo skoro 182 tisíc klientů. V této době se podávaly online žádosti o sociální dávky. Jednalo se například o jednorázový příspěvek na dítě, rodičovský příspěvek či přídavek na dítě. „Další výraznější zájem jsme zaznamenali v prvním kvartálu letošního roku, který byl ovlivněn podáním daňového přiznání online, přihlášení do datových schránek či změnou zdravotní pojišťovny online,“ sdělila Zuzana Filipová.
V soukromém sektoru byla bankovní identita nejčastěji využívána u sázkařských společností v rámci herního průmyslu. Výrazným milníkem byl z pohledu zájmu klientů o Bank iD květen loňského roku, kdy proběhlo mistrovství světa v hokeji. Stejně úspěšné bylo i mistrovství světa ve fotbale, které se uskutečnilo od 20. listopadu do 18. prosince 2022.
V posledních měsících se na herní průmysl významně dotahují také zdravotní pojišťovny, kde lze bankovní identitu použít k její změně. Kromě VZP, která se k Bank iD připojí v letošním roce, může jedinec tuto změnu provést u všech zdravotních pojišťoven v definovaných termínech jednou za 6 měsíců.
Povědomí o bankovní identitě postupně narůstá, stejně jako zájem o ni. I přesto je v České republice stále 55 % lidí, kteří si myslí, že nemají dostatečné množství příležitostí k tomu, aby mohli své záležitosti spravovat online. S rozšiřujícím se povědomím o bankovní identitě navíc začíná mezi lidmi rezonovat téma bezpečnosti a zneužití.
„Tomuto tématu se Moneta společně s Bankovní identitou v posledním půl roce intenzivně věnovala a zaváděla preventivní opatření, která by aktivně předcházela možným problémům. V rámci bezpečnosti jsou navíc data poskytovatelům služeb zasílána na základě souhlasu klienta a nejsou nadále uchovávána. Banka zajišťuje pouze identifikaci a nemá tedy přístup k žádným zobrazovaným informacím ani službám, které klient po své identifikaci využije,“ dodala Zuzana Filipová.