

Podle nejnovějšího průzkumu Komerční banky je složité a nákladné zavedení platebních terminálů jedním z hlavních důvodů, proč se 27 % podnikatelů dosud vyhýbalo bezhotovostním platbám. Tap to Pay má tyto bariéry odstranit. Jediným požadavkem je chytrý telefon s operačním systémem iOS nebo Android a nainstalovaná aplikace PayPhone. Obchodník na displeji nejdříve navolí požadovanou sumu, samotná platba následně proběhne přiložením platební karty, mobilního telefonu nebo chytrých hodinek.
„Novou metodu přivítají zejména drobní podnikatelé, stánkaři a všichni obchodníci, kteří chtějí klientům nabídnout rychlé, bezpečné a moderní platební metody. Služba Tap to Pay totiž zabíjí dvě pomyslné mouchy jednou ranou. Jedná se o vysoce intuitivní technologii, navíc s nulovými vstupními náklady. Právě jednoduchost řešení a férovost v oblasti poplatků přitom patří podle našeho průzkumu mezi nejčastější motivátory pro zavedení elektronických plateb,“ Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka Komerční banky
V České republice roste obliba bezhotovostních plateb dlouhodobě, což urychlila i pandemie covidu-19. Průzkum ukazuje, že 29 % podnikatelů přijímá platby kartou denně a 59 % alespoň jednou týdně.
„Klienti KB provedou každý měsíc u obchodníků přes 12 milionu transakcí v celkové hodnotě skoro 13 miliard korun. V rámci celé ČR se pak jedná o zhruba 250 milionu transakcí. Loni tak počet transakcí jen těšně minul hranici 3 miliard, což ve srovnání s rokem 2019 představuje nárůst o 126 %. Zajímavostí je, že průměrná částka v mezidobí klesla z 639 korun na loňských 600 korun – to je dáno tím, že zákazníci sahají po kartách a mobilech i v případě drobných plateb. To jde samozřejmě ruku v ruce i s rostoucím počtem obchodníků, které bezhotovostní platby akceptují,“ upřesňuje Jitka Haubová.
Ke konci Q3 2024 bylo v Česku evidováno 105 596 obchodníků akceptujících platební karty. Za posledních pět let se tak jejich počet zvýšil o cca 50 %. Nejrychleji rostl segment internetových obchodů, a to z necelých 11 tisíc v roce 2019 na více než 24 tisíc v roce 2024.
Zvýšený zájem zákazníků o bezhotovostní platby motivuje podnikatele k jejich zavedení. Podle průzkumu Komerční banky uvedlo 72 % obchodníků jako hlavní důvod komfort zákazníků. Dalšími faktory jsou snaha držet krok s technologickým vývojem (39 %) a vidina vyšších tržeb (30 %).
Technologie Tap to Pay klade důraz i na ochranu dat. Při transakcích nejsou v telefonu ani na serverech ukládána čísla platebních karet ani údaje o transakcích. Zákazník obdrží potvrzení o platbě prostřednictvím QR kódu nebo e-mailem. Díky těmto bezpečnostním prvkům je služba spolehlivá a plně vyhovuje nejpřísnějším standardům kyberbezpečnosti.



